Sv: Skryter du eller deler du?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Og hva så om vi skryter, da. Jeg skryter gjerne av hvor flink jeg er til å finne rar juletrepynt, eller at jeg fikk til svor på ribba første gang jeg prøvde (og det var jo egentlig dødsenkelt), eller at sønnen min har laget verdens fineste, skakke julepynt.
Jeg er så lei av denne liksom puritanske bølgen som går over sosiale medier. Selvsagt er det er problem om alle sitter med nesa i telefonen i stedet for å snakke med hverandre. Men det er i første omgang et sosialt problem, ikke at vi skal slutte å dele/skryte/whatever av det vi driver med. Hvor går grensa mellom skryt og deling? Det er jo som vi snakket om i en av de andre trådene, man kan ikke (alltd, hele tiden) ta ansvar for hvordan mottaker tolker avsender. Mitt eksempel da var at jeg ble beskyldt for å skryte og kun legge frem et glansbilde av meg selv, fordi jeg ikke skrev i middagstråden at vi skulle ha fiskepinner, men bare de gangene jeg hadde laget noe vellykket og godt. Jeg på min side prøvde å være inspirerende og tenkte at fiskepinner og posemos greier de fleste å tenke ut sjæl. I tillegg er selvsagt det også skryt, jeg er jo stolt av å ha laget noe godt og enkelt.
Her er ordbokas definisjon av å skryte:
Sitat:
2 prale, braute
s- av rikdommen sin
rose overdrevent, kyte
s- av barna sine / s- opp noe(n)
Jeg oppfatter dette som negativt, men jeg oppfatter det også som noe annet enn å fortelle om ting man er stolt og glad over. Hvis hensikten med å dele er å gjøre andre misunnelig (eller andre negative ting) er det å skryte. Hvis man bobler over av glede og ønsker å dele det med andre er det noe annet.
Skryt er for meg negativt ladet. Jeg synes allikevel det skal være rom for å dele, noe jeg utelukkende ser på som positivt.