|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Whatever, never mind
|
![]() [Sommerferie] Sol og varme, men ikke charter. Noen tips?Etter fjorårets Norgesferie/familiebesøk i vær omtrentlig som det er nå, ønsker vi oss til et varmt sted denne sommeren. Charter er jo veldig lettvint, men også dyrt siden vi må reise i midten av juli. (Hvis jeg får ferie når jeg ønsker da. Feriegodkjenningen er ikke klar før i mai en gang så all bestilling skjer på eget ansvar.) Sist redigert av Éowyn : 07-01-14 kl 18:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: [Sommerferie] Sol og varme, men ikke charter. Noen tips?Deler av spørsmålene forstår jeg ikke? Hvorfor i alle dager skulle det ha noe å si at du ikke ser ut som den jevne nordmann..?
![]() |
![]() |
#3 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: [Sommerferie] Sol og varme, men ikke charter. Noen tips?Jeg tenker da på kombinasjonen høy arbeidsledighet og oppblomstring av nasjonalistiske/nynazistiske partier er lik noen må få skylda og da er det lett å angripe de som ser annerledes ut. Se bare på f.eks. flere Øst-Europeiske land. Jeg er lite lysten på at barna mine skal oppleve at familien blir trakassert/angrepet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [Sommerferie] Sol og varme, men ikke charter. Noen tips?Italia er også veldig fint. Greit å få rimelig flybilletter og rimelige leiligheter. Veldig barnevennlig og god mat. Hvor skal du fly fra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: [Sommerferie] Sol og varme, men ikke charter. Noen tips?
![]() |
![]() |
#6 |
Whatever, never mind
|
Ah, glemte å skrive det. Fly fra Bergen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Personlig pessimist
|
Ok, vi har reist til Spania/Hellas osv hvertfall en gang i året, vi ser ikke ut som jevne nordmenn, og det eneste jeg har følt meg i nærheten av trakassert av er andre nordmenn/skandinaver. Jeg har aldri tenkt tanken på det du nevner en gang. Jeg synes det grenser til småparanoia...
![]() |
![]() |
#9 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: [Sommerferie] Sol og varme, men ikke charter. Noen tips?Jeg ser nemlig ut som jeg tilhører Europas nye hatreligion, nemlig. Og det er ikke så hyggelig lesing hvordan minoriteter blir behandlet i Europa nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: [Sommerferie] Sol og varme, men ikke charter. Noen tips?Jeg tror ingen hadde tatt dere for å være tilhørende "Europas nye hatreligion"(?). Dere kommer uansett til å se ut som bemidlede, høyt ønskede turister, tror jeg du kan være nokså trygg på.
![]() |
![]() |
#11 |
kamerat
|
Santorini er grenseløst vakkert, men det er også sinnssykt overfylt om sommeren, mye dyrere enn alle andre steder i Hellas (unntatt kanskje Mykonos) og dessuten ikke videre barnevennlig. Jeg ville aldri i livet hatt det som eneste destinasjon om sommeren. Jeg liker f.eks. Sifnos. Eller Naxos. Store, varierte øyer med mye å gjøre og se, og hvor man kan velge bosted etter smak (mye liv og dingeldangel eller Anna i Ødemarken eller tusen avskygninger imellom).
![]() |
#12 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: [Sommerferie] Sol og varme, men ikke charter. Noen tips?Gdansk/Sopot! Vi var der i juli i fjor (eller i forfjor, blir det vel.
![]() |
![]() |
#13 |
kamerat
|
![]() Sv: [Sommerferie] Sol og varme, men ikke charter. Noen tips?Vi holdt på å fryse beina av oss i Gdansk-området i juli 2012. Du har ikke noe mer garanti der enn i Sør-Norge. Just sayin'.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [Sommerferie] Sol og varme, men ikke charter. Noen tips?Ok, tok et kjapt søk på Italia for dere. Vi likte oss veldig godt nord i Italia. Vakkert og hyggelig. Dere får fly for fem t/r Milano for ti tusen i juli. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: [Sommerferie] Sol og varme, men ikke charter. Noen tips?Om dere ikke er vant til å reise "på egenhånd" kan jeg varmt anbefale Spania/Costa del Sol. Vi reiser fra Bergen i fellesferien (fire stk, tre voksne + ett barn), og betaler 25 000,- for fly + stor leilighet (120m2) med kjøkken, 2 soverom, 2 bad, vaskemaskin og balkong. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
Får jeg bare spørre hvilken type bil som er grei å booke fra flyplassen? Vi er også 3 voksne og ett barn og har med oss 3 store kofferter. Vi tør liksom aldri booke bil fra flyplassen i frykt for at vi ikke får med oss koffertene.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
© All rights reserved
|
Vi bestiller alltid på forhånd og henter den på flyplassen når vi kommer. Da får vi best pris og mer å velge mellom. Vi velger altså en bil som passer oss i størrelse, de siste årene har vi valgt størrelsen Ford Fokus eller lignende. (Vi har hatt med 4 kofferter og fått plass.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi fikk Fiat 500L hos Europcar Roma i sommer. Masse, masse plass til passasjerer og bagasje. Altfor liten diesel motor. Det bruker å være små stasjonsvogner, kanskje klasse C til leie. Ford Focus er sikkert en, og Renault Megane har en slik. Vi ser etter symbolene, 5 dører og 2 til 3 store kofferter.
![]() |
#19 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: [Sommerferie] Sol og varme, men ikke charter. Noen tips?Vi skal forsøke oss på øyhopping i Hellas.
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Sommerferie] Sol og varme, men ikke charter. Noen tips?Vi har feriert på Kreta noen ganger, da har vi tatt rutefly, leid bil, og kjørt til sørsiden der det ikke finnes charterhotell. Har et par småsteder der vi har forelsket oss i. Enkelte steder har vi hatt stranda nærmest for oss selv, men det har vært i begynnelsen av oktober da, så jeg vet ikke hvor mye folk det bruker å være der midt på sommeren. Men jeg tror ikke de feriene har vært spesielt mye billigere enn charterferie.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|