Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Husmorskole VK II: Vaske og tørke votter

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-14, 22:19   #21
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husmorskole VK II: Vaske og tørke votter

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Eddik i vaskevannet må prøves, det funker sikkert. Hvordan gjør jeg det rent praktisk, har jeg eddik i kammeret sammen med vaskemiddelet? Eller bløtlegger jeg i eddikvann? Og hvor mye eddik?

Jeg heller en skvett i skyllemiddelkammeret. Plagg med veldig sur lukt legges i en liten balje med eddikvann før vann.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 22:43   #22
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Vrenger de alltid når de skal tørkes, enten de er nyvaskede eller våte etter lek. Funker utmerket, og unngår også vond lukt.

Hestravottene klarer jeg ikke vrenge. Reimavottene er jo en halvdagsjobb og vrenge, og det er jo så ford.... mange par.

Men enig, altså.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 22:43   #23
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg heller en skvett i skyllemiddelkammeret. Plagg med veldig sur lukt legges i en liten balje med eddikvann før vann.

Takk, da kan jeg prøve i morgen!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 22:46   #24
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Gah. Jeg har jo ganske mange unger og etterhvert noen års erfaring. Men nå har jeg et problem jeg ikke har hatt før.

Vottene blir våte og skitne, de må vaskes og tørkes, og så tørker de for sakte og så blir de sure og fæle og så får jeg de ikke rene og friske igjen. Kanskje det er pga været, det har vært så snøfritt at vottene blir våte og skitne og blir sendt med hjem hver dag, i stedet for å bli våte og hengt rett i tørkeskapet hver dag.

Men hva gjør jeg? Hvordan får jeg de rene, og ikke sure? Hvordan tørker jeg de fort nok?

Skotørker. Ellers tørker de ikke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 22:48   #25
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Vrenger de alltid når de skal tørkes, enten de er nyvaskede eller våte etter lek. Funker utmerket, og unngår også vond lukt.

Votter må alltid vrenges, helst hver dag. Jeg skyller sand/gjørme av utsiden av vottene, vrenger og vasker. Så tørkes de på badegulvet, fremdeles med vrangsida ut. Det er ikke fullt så viktig at de tørker på utsiden.

Vanntette votter er jo gjerne vanntette motsatt vei også, altså at vann inni vottene heller ikke kommer ut, det sier seg egentlig selv. Et av de viktigste kriteriene for nye votter som kommer i hus her er at de kan vrenges.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 22:52   #26
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan DU noe om votter, Sokk? :dårlig-humor-på-en-fredagskveld:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 23:46   #27
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg vasket en haug i ettermiddag, de ligger på flisene med varmekabler på vaskerommet.
Kjente på de nettopp og de var nesten tørre, ingen sur lukt, bare nyvasketlukt.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 23:49   #28
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Skotørker. Men klart, den tar jo faktisk bare fire votter om gangen da. Det funker for meg som har to unger. Og somregel ikke mer enn 1-2 våte vottepar hver.

Gammel 11-01-14, 23:50   #29
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Kan DU noe om votter, Sokk? :dårlig-humor-på-en-fredagskveld:

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 00:00   #30
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Skotørker. Men klart, den tar jo faktisk bare fire votter om gangen da. Det funker for meg som har to unger. Og somregel ikke mer enn 1-2 våte vottepar hver.

Min tar tre par, fire på vottetørker, to rett på slangene.

Gammel 12-01-14, 00:02   #31
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min skotørker har ikke vottetørker, så jeg putter en vott på hver av de fire rørene. Men det holder, sånnsett.

Gammel 12-01-14, 00:14   #32
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg henger vottene i snorer med klyper over en panelovn (ikke rett over, men sånn at de får all varmen opp mot seg og tørker i løpet av natten/noen timer). Da rekker de ikke bli sure. Skotørkeren bare skrur seg av når vottene blir (for) varme (les: de tørker ikke fort nok). Over samme panleovn har vi knagger hvor vi henger våte vinterdresser, regntøy, luer og annet som skal tørke. Å legge ting ut over varmekablene blir for rotete.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 09:59   #33
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vrenger ikke votter, Reimavottene er en altfor stor jobb å vrenge.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 10:08   #34
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 38
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Det tok meg to og et halvt barn før jeg innså at skotørker er veldig greit å ha i hus.

Vi har god varme på badegulvet også, så når skotørkeren er opptatt, så brukes badegulvet også til tørk av både sko og votter - og annet.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 10:56   #35
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Trodde ikke det var lurt å vrenge tekniske votter pga membranbelegg som ligger mellom varmeforet og det ytterste foret? Det fikk jeg informasjon om på en sportsbutikk da jeg kjøpte hestravotter en gang ihvertfall.

Gammel 12-01-14, 10:58   #36
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Trodde ikke det var lurt å vrenge tekniske votter pga membranbelegg som ligger mellom varmeforet og det ytterste foret? Det fikk jeg informasjon om på en sportsbutikk da jeg kjøpte hestravotter en gang ihvertfall.

Jepp, det er riktig. De skal ikke vrenges.

Jeg tørker dem i tørkeskap (som anbefales på det aller varmeste (haha!)) men skotørrer går også.

Gammel 12-01-14, 11:27   #37
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke noe votteproblem, barnehagen fikser den biffen, men jeg ville nok prøvd støvel-trikset. Altså stappe avispapir inni som kunne ta seg av fuktigheten.

Gammel 12-01-14, 11:44   #38
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jepp, det er riktig. De skal ikke vrenges.

Det har jeg aldri hørt. Hvorfor skal det at votter vrenges innvirke på membranen?

Det sagt - ikke bruk skyllemiddel på votter. Spesielt for slike tekniske votter med ymse membraner (OG ull!) blir ødelagte av skyllemiddel. Bruk eddik istedenfor!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 12:07   #39
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi legger dem oppå oljeovnen vår på kvelden og foran den når vi ikke er i stua.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 12:12   #40
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det har jeg aldri hørt. Hvorfor skal det at votter vrenges innvirke på membranen?

Det sagt - ikke bruk skyllemiddel på votter. Spesielt for slike tekniske votter med ymse membraner (OG ull!) blir ødelagte av skyllemiddel. Bruk eddik istedenfor!

Om man vrenger må man være veldig forsiktig sånn at innerlaget ikke skilles fra ytterlaget.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.