Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Husmorskole VK II: Vaske og tørke votter

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-14, 10:58   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husmorskole VK II: Vaske og tørke votter

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Trodde ikke det var lurt å vrenge tekniske votter pga membranbelegg som ligger mellom varmeforet og det ytterste foret? Det fikk jeg informasjon om på en sportsbutikk da jeg kjøpte hestravotter en gang ihvertfall.

Jepp, det er riktig. De skal ikke vrenges.

Jeg tørker dem i tørkeskap (som anbefales på det aller varmeste (haha!)) men skotørrer går også.

Gammel 12-01-14, 11:44   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Trodde ikke det var lurt å vrenge tekniske votter pga membranbelegg som ligger mellom varmeforet og det ytterste foret? Det fikk jeg informasjon om på en sportsbutikk da jeg kjøpte hestravotter en gang ihvertfall.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jepp, det er riktig. De skal ikke vrenges.

Det har jeg aldri hørt. Hvorfor skal det at votter vrenges innvirke på membranen?

Det sagt - ikke bruk skyllemiddel på votter. Spesielt for slike tekniske votter med ymse membraner (OG ull!) blir ødelagte av skyllemiddel. Bruk eddik istedenfor!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 12:07   #3
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi legger dem oppå oljeovnen vår på kvelden og foran den når vi ikke er i stua.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 12:12   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det har jeg aldri hørt. Hvorfor skal det at votter vrenges innvirke på membranen?

Det sagt - ikke bruk skyllemiddel på votter. Spesielt for slike tekniske votter med ymse membraner (OG ull!) blir ødelagte av skyllemiddel. Bruk eddik istedenfor!

Om man vrenger må man være veldig forsiktig sånn at innerlaget ikke skilles fra ytterlaget.

Gammel 12-01-14, 15:34   #5
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan vrenge vottene uten å dele de, dvs ikke dra innervotten ut, men vrenge votten med innmaten ut.
Membranen ligger i mellom lagene og blir revet i stykker, og da er det ikke noen vits å legge mange hundre kroner i dyre vanntette votter.

Gammel 12-01-14, 17:23   #6
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Du kan vrenge vottene uten å dele de, dvs ikke dra innervotten ut, men vrenge votten med innmaten ut.
Membranen ligger i mellom lagene og blir revet i stykker, og da er det ikke noen vits å legge mange hundre kroner i dyre vanntette votter.

Ja, sånn var det kanskje. Man må være forsiktig når man vrenger da.

Gammel 12-01-14, 17:43   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvis du vrenger dem slik at foret og yttervotten peker hver sin vei, slik man gjorde med polvotter da jeg var barn, så ødelegger man dem. Hvis man bare snur dem innside ut, så bør det jo gå bra. (Spent på om det var forståelig forklart på noe som helst plan. )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 22:57   #8
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis du vrenger dem slik at foret og yttervotten peker hver sin vei, slik man gjorde med polvotter da jeg var barn, så ødelegger man dem. Hvis man bare snur dem innside ut, så bør det jo gå bra. (Spent på om det var forståelig forklart på noe som helst plan. )

Skjønte det!

Man man vrenge hele votten, ja, slik at ikke foret løsner.

(Hadde mødrene våre det litt enklere på dette området, eller? Alle hadde jo slike polvotter på 80-tallet.)

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:46.