Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?
Jeg var på foredrag med Berit Nordstrand sommeren 2011, og fikk utrolig mye god inspirasjon for henne. Dette med "å spise en regnbue" synes jeg er en super tankegang siden det rett og slett gjør meg mye mer bevisst på å variere frukt og grønnsaker (dvs. aller mest grønnsaker siden jeg ikke spiser så veldig mye frukt.)
Vi spiser i grunnen sunt uansett (bortsett fra å være litt for glade i sjokkis) men hun fikk meg til å tenke enda mer på små grep som kan gjøres for ytterligere forbedringer. Dessuten ble jeg enda mer oppmerksom på hva kosthold har å si for humøret (da tenker jeg ikke bare på det å kutte sukker f.eks) og det er virkelig viktig for sånne som meg som har hatt noen runder med depresjoner.
Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.
Vi har lenge hatt mistanke om at kjøpebrød er årsak til mye luftplager og jeg spiser derfor nesten bare hjemmelagde knekkebrød. Nå fikk vi forklaring på årsaken til dette.
Viktig poeng! 
Om man baker brød selv så hjelper det ytterligere å gjøre glutenet enklere å fordøye ved å bløtlegge korn/frø/gryn en god stund og deretter langtidsheve deigen. Jeg synes magen min fungerer mye bedre etter at jeg begynte å bløtlegge og langtidsheve. (En annen fin effekt av bløtlegging (sammen med noe med syre) og langtidsheving er at fytinsyren i korn/gryn/frø brytes ned og kroppen tar opp næringsstoffene lettere.)