Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Matematikk i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-06, 12:03   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er da vel aldri meningen at barnehagene skal få skolepreget matematikkundervisning? De har innført et nytt fagområde som heter Antall rom og form, og jeg oppfatter det som om det skal brukes til å oppmuntre ungenes naturlige bevissthet om og nysgjerrighet på regelmessighetene og systemene og dimensjonene og muligheten til å tallfeste tingene rundt seg. Det kan da vel ikke være snakk om at ungene skal sitte ned med papir, blyant og regnestykker, liksom?

Barnehagene har jo mange andre fastsatte fagområder fra før: samfunn, religion og etikk; estetiske fag; språk, tekst og kommunikasjon; natur, miljø og teknikk; fysisk aktivitet og helse. I vår barnehage er de hele tiden veldig klare på hvilket fagområde de holder på med, men aktivitetene er selvsagt tilpasset alderen og helt basert på lek. De plukker epler som natur/miljø/teknikk-aktivitet, de pynter med bokstaver over hele barnehagen som språk/tekst/kommunikasjon-aktivitet, de fjerner møblene og fyller opp med gymmatter som fysisk aktivitet/helse-aktivitet. Jeg ser da for meg at antall/rom/form vil bli taklet på tilsvarende vis, og er entusiastisk og ikke redd.

(De er kanskje litt uforholdsmessig flinke i barnehagen vår?)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:05   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

(De er kanskje litt uforholdsmessig flinke i barnehagen vår?)

Sukk, nå blir jeg misunnelig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:16   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er naiv og bortskjemt, altså.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:28   #4
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sukk, nå blir jeg misunnelig.

Nå tror jeg at jeg har fått for meg at dere bor i Oslo?! Nå vet jeg ikke hvordan kompetansenivået er i deres barnehager, men mange barnehager i Oslo sliter jo med å få ansatt utdannet personale. I Trondheim feks. er situasjonen helt motsatt. Har flere venninner som er førskolelærere og hun ene kunne fortelle at da hun søkte på jobber som førskolelærer tidligere i år, var det 398 søkere. Stillingsutlysningen gjaldt mellom 20- 30 førskolelærerjobber.

Det er trist at Oslo har mangel på førskolelærere. Jeg mener alle barnehager trenger en andel med pedagogisk kompetanse.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:33   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår barnehage har i 8 måneder hatt kun en ansatt med utdannelse. Nå har to av tre avdelinger en med pedagogisk utdannelse hver. I tillegg er det en nyoppstartet barnehage, som har hatt enorme utskiftninger i personale, ca en ny vikar i måneden, og sliter fremdeles, etter ett år, med oppstartsproblemer som helt enkle rutiner.

Det begynte bra, gikk skikkelig skeis, nå er det på vei oppover igjen, men jeg begynner å bli utolmodig.

Situasjonen i Oslo er helt uholdbar. Sist de regnet over er det rundt 4000 barn som ikke få rdet tilbudet de har krav på, på grunn av manglende utdannelse hos personalet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 13:13   #6
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vår barnehage har i 8 måneder hatt kun en ansatt med utdannelse. Nå har to av tre avdelinger en med pedagogisk utdannelse hver. I tillegg er det en nyoppstartet barnehage, som har hatt enorme utskiftninger i personale, ca en ny vikar i måneden, og sliter fremdeles, etter ett år, med oppstartsproblemer som helt enkle rutiner.

Det begynte bra, gikk skikkelig skeis, nå er det på vei oppover igjen, men jeg begynner å bli utolmodig.

Situasjonen i Oslo er helt uholdbar. Sist de regnet over er det rundt 4000 barn som ikke få rdet tilbudet de har krav på, på grunn av manglende utdannelse hos personalet.

Det er trist at det skal være sånn. Det gir jo barn en ustabilitet som man gjerne skulle vært foruten! Oslo kommune bør kanskje revurdere hvordan de skal klare og friste flere førskolelærere til Oslo? Friste med bedre lønn og avtaler hos de ansatte?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.