|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Å velge bunad
Nja. Jeg har en venninne som valgte den "fordi den var finest", og jeg har også en kusine som har den "fordi vi hadde hytte der". Så det finnes, absolutt. Jeg tror på ingen måte disse to er unike. Jeg tror ei heller at det er tilfeldig at begge to er fra vestkanten.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#3 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Å velge bunadDet at man velger bunad ut fra et sted der man har hytte er jo også en form for tilknytning. Og bor man i by og har gjort det i mange generasjoner (ja, det finnes noen i Norge som har gjort det) så har man kanskje ikke så mange andre muligheter. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Ja, jeg syns som sagt folk kan velge som de vil. I tilfellet jeg nevner er det slett ingen lang hyttetilknytning, og ei heller et sted man lenger har hytte.
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Ja, eller det har blitt vanligere å lete etter en meget perifer slektning i distriktet der man ønsker seg bunad fra. Jeg har ikke noe personlig i mot det altså, jeg syns i grunn folk kan velge etter de kriteriene de vil, men jeg syns det er fnisemorsomt at store deler av Oslo vest plutselig fant masse slekt i Telemark.
|
|
|
#6 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så mye inngifte og utgifte og moderne storfamilier og minogdinogvår som finnes i våre dager, så er det helt naturlig.
|
|
|
|
#7 |
|
Introvert optimist
|
Det var en periode at folk her omkring vendte seg litt bort fra beltestakken. Den ble bare kalt "Oslo 3"-bunaden og det var vel ikke rent få som irriterte seg over obskur eller manglende tilknytning ved kjøp. Nå er det blitt litt borte igjen tror jeg.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|