Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Skolestart for 5-åringer?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-14, 15:00   #1
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg synes all denne synsingen og følingen er veldig uinteressant i en sånn debatt, for å være ærlig. Hvordan bidrar det i debatten i det hele tatt?

Gammel 29-01-14, 15:06   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg synes all denne synsingen og følingen er veldig uinteressant i en sånn debatt, for å være ærlig. Hvordan bidrar det i debatten i det hele tatt?

Mitt innlegg var noe ironisk mtp. synseføledebatten i forkant.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 15:06   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men hva og hvem mener du når du sier at norske barn holdes tilbake?

Jeg mener at det er for lite krav og læring i den norske, offentlige skolen. Norske barn lærer for lite. De holdes tilbake.
Jeg støtter meg til rapporter jeg har lest, men jeg finner dem ikke akkurat nå.

Hovedinnlegget startet vel med å spørre om hva vi mente om skolestart for 5-åringer.
Skal jeg ikke mene noe om det, fordi du (eller noen) kan vise til forskning som sier at barn ikke takler å sitte i ro så lenge, eller noe slikt?

Gammel 29-01-14, 15:20   #4
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Mitt innlegg var noe ironisk mtp. synseføledebatten i forkant.

Det skjønte jeg.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hovedinnlegget startet vel med å spørre om hva vi mente om skolestart for 5-åringer.
Skal jeg ikke mene noe om det, fordi du (eller noen) kan vise til forskning som sier at barn ikke takler å sitte i ro så lenge, eller noe slikt?

Joda, det skal du selvsagt få lov til. Jeg må bare tilstå at jeg ikke synes det er så interessant, det hadde vært mer interessant om det ble vist til noe mer håndfast. Jeg har ikke hatt tid til å undersøke det så veldig nøye, men det finnes kanskje ikke?
EDIT: Og problemet jeg fikk med noen av innleggene her var at det ble snakket generelt som om barn jevnt over blir holdt tilbake. Hvis man skal snakke generelt er det vel greit å ha noen kilder? Med tanke på egen situasjon skal man selvsagt kunne "synse og føle" så mye man vil, men ikke gjør det allmengyldig.

Gammel 29-01-14, 15:19   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

?

Hva mener du med det? Hi spør oss hva vi synes om saken, og det er jo det folk svarer på! Jeg har snakket en del om kompetanseløft i norske barnehager, men blir hovedsaklig møtt med "herregud, selv om din barnehage er dårlig, kan du ikke beskylde alle barnehager for å være det", og da blir jeg ganske satt ut, for å si det mildt, hvis folk flest er imot kvalititessikring. I Oslo har de en del utfordringer med språk, at stadig flere barn snakker dårlig norsk (selv de som har gått i barnehage) ved skolestart, noe som såklart hemmer undervisningen og stjeler tid de ellers ville brukt på alle elevene.

Jeg forstår ikke at mine meninger skal være uinteressante bare fordi de er delte? Dere kan jo ikke nekte for at vi har utfordringer i Norsk skole og om dette forslaget får barnehagene mer på banen som et middel for å dempe problemene lærerere møter på, så må man vel kunne diskutere det uten å bli kalt for idiotisk eller uinteressant?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.