Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kjøpe brukt bil nr. 2 (Skoda Octavia 2002? Andre forslag?)

Autofil Bilsnakk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-14, 02:41   #7
perl09
Fullverdig medlem

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kjøpe brukt bil nr. 2 (Skoda Octavia 2002? Andre forslag?)

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Multilink kan samtidig gjerne være mer utsatt for slitasje - kanskje spesielt hvis bilen er satt opp noe stivt. Dyere å fikse blir det vel gjerne også. Akkurat i dette segmentet er vel dog ikke hjulopphenget i seg selv noe jeg ville lagt vekt på, men kjøreegenskapene totalt sett i forhold til bruken man ser for seg. Primera vet det imidlertid lite om på det området.

Kjededrift kan være en fordel, men på biler som har gått langt kan det være relevant å bytte også. faktisk ser man også bilprodusenter nå som tildels har gått tilbake til reim etter en del problemer med kjede også. At det er kjede betyr ikke at dette er noe man kan overse vedlikeholdsmessig, selv om det tradisjonelt har vært mer holdbart. Viktigere kan være på en bil med reim at dette er tatt og gjerne ganske nylig.

Skiftintervallet på Octavia og Golf fra den perioden med 1.6 husker jeg ikke (her er det vel også to forskjellige 1.6-motorer avhengig av årsmodell, hvilket også kan bety noe - mener å huske at Golf kom med 1.6FSI-motoren omtrent rundt 2002). Med 1.9TDI var det vel alt blitt 120 000 km. Tidligere her sa man 120 000 km eller 5 år. I senere tid har man gått bort fra 5 år, men sagt at reimen skal inspiseres på service.

Corolla fra perioden skal man være veldig oppmerksom på oljeforbruket til når det gjelder 1.6 vvti og 1.8 vvti. Her har det vært mye motorhavari. tidligere ble en del av motorene også skiftet på goodwill fra Toyota etter at garanti/reklamasjon var gått ut, men begynner vel nå å bli såpass gamle at det blir lite å hente.

Er ikke FSI med kjededrift?

Jeg regner med skoda og vw bruker samme motor dog vw eier jo skoda. Skoda er vel bygd på Golf ramme.
De fleste har vel skift interval ved 90k km.

Når det gjelder Tdi motorer fra 2000, er det 60kkm skift interval. Sharaner med 1.9 Tdi har vel dyrt i service hos møller. mener å huske at møller skulle ta 16000 kr en storservice. Det kan variere skiftintervall på disse motorene. Noen skifter ved 90k km og andre 120k km.

VVT er også kjededrift om jeg ikke tar feil.

perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:02.