Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
KS ønsker nok å kunne millimeterstyre hvor de har lærerne til enhver tid og ser helt klart at man på sikt kommer til å oppnå mer undervisning for pengene. Lærerne bør og skal holde den faglige fanen sin høyt hevet her og ikke fire på dette. Det er velkjent tankegang, man vil fjerne lukene og ha millimeterstyring over all aktiv tid så man kan få bare aktiv tid. Og inn med vage formuleringer. Som en motpart som jeg forhandlet med sa: "Hvis det står kan eller bør, så åpner det jo for alt! "
Lærerne bør forresten ha litt tro på at vi andre som ikke underviser i skolen er i stand til å forstå. Ikke hvordan det føles å være lærer, det er faktisk ikke viktig, men hva det krever av forberedelse og etterarbeid. Enhver som noen gang har forberedt et foredrag skjønner dette uten noe som helst problem, alle vet at det tar mangfoldige timer å forberede et brukbart foredrag på en dobbelttime hvis man ikke er lommekjent i faget fra før. Og selv da tar det tid. Hvordan denne tiden organiseres burde kanskje i større grad være opp til hver enkelt skoleleder, jeg vet ikke? Det er ikke helt logisk for meg at tiden skal være 100% ubunden, men jeg ser ikke noe problem med det heller gitt at ikke skoleleder har problemer med å få staben til å planlegge sammen fordi noen på død og liv skal ha all ubunden tid hjemme. (Jeg vet dette kan være et problem, men det går jo på personer mer enn system).
Men hva er det KS mener lærerne skal gjøre om sommeren? Det ligger jo ikke noe vedtak på helårsskole ennå? Jeg synes jo det kan være fornuftig når vi kommer dit, men det er ikke der vi er nå såvidt jeg skjønner?