|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?KS ønsker nok å kunne millimeterstyre hvor de har lærerne til enhver tid og ser helt klart at man på sikt kommer til å oppnå mer undervisning for pengene. Lærerne bør og skal holde den faglige fanen sin høyt hevet her og ikke fire på dette. Det er velkjent tankegang, man vil fjerne lukene og ha millimeterstyring over all aktiv tid så man kan få bare aktiv tid. Og inn med vage formuleringer. Som en motpart som jeg forhandlet med sa: "Hvis det står kan eller bør, så åpner det jo for alt!
|
|
|
#2 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
KS mener vi skal planlegge påfølgende skoleår, drive etterarbeid og kurses. Det vitner om lite forståelse for jobben vår når de tror vi kan detaljplanlegge undervisning måneder frem i tid - gjerne uten å ha møtt elevene, og når de mener vi skal bedrive vurderingsarbeid når elevene har ferie.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Nåh. Og hvilken institusjon skal man kurses på da hadde de tenkt? Den biten er uforståelig og vitner nærmest om en trang til å forkorte lærerferien.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja det har jeg lurt på også. Jeg er mer enn klar for å ta en master, og kunne godt ha gjort det om sommeren. Men hvor skal jeg få gjort det? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Å ta en master uten å søke ulønnet permisjon og ta mye av kostnadene selv er utopisk for de fleste i offentlig sektor, men om lærere ønsker et videreutdanningsprogram så tror jeg ikke lærere på forhånd skal tenke at det er umulig for høgskoler og universiteter å sy sammen altså. Det er på slikt universitetene tjener penger. Det er ikke gratis, men det er ingen utdanningsopplegg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Jeg tror ikke det er utopisk, og venter på at det skal komme. Med den nye regjeringen og sånt. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Jeg garanterer deg utfordringer om du skal få til et udanningsopplegg for en skokk av lærere, som skal skje i universitetets og høyskolenes undervisningsfrie måneder. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det er sikkert noen av dem som er villige til å ta seg et par uker på Røst, bare de får nok betalt. Det har nok kommunen råd til.
|
|
|
#9 |
|
|
Hvis man regnet med at alle lærere skal ta poeng hvert år kanskje, men det skal ikke mye til for å få kurs gjort poenggivende hvis det samarbeides med høgskole/universitet. En del kurs lærerne tar i dag kunne sikkert med enkle grep og et grundig opplagt etterutanningsprogram bli gjort poenggivende. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Er frisk!
|
Med 7 uker tilstede i perioden hvor elevene ikke er på skolen, står man igjen med 38 uker med 37,5 timers uker mens elevene faktisk er på skolen. All tiden er tenkt lagt til arbeidsplassen. Bundet tid er helt uproblematisk for meg, jeg er i dag fysisk på jobben 41,25 timer hver uke i tillegg til det jeg jobber hjemmefra. Problemet er rett og slett at 37,5 timers uke overhodet ikke rekker til kjerneoppgavene; undervisning, forarbeid, etterarbeid og foreldresamarbeid. Og hva er det meningen at jeg skal kutte ut?
|
|
|
|
#11 |
|
50 & somewhat fab
Nettopp.
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Jeg synes ikke etterutdanning er et sidespor, den defineres av myndighetene inn i kjerneoppgavene deres. Da må det settes av tid, og der er jo KS fullstendig på bærtur. (Ville du godtatt av en lege at han sa at det er et sidespor å holde seg oppdatert så lenge det er ventelister?) Dere må ta den ballen, utanning og oppdatering av dere selv ER kjerneoppgaver. Det må kommuniseres klart og tydelig oppover at det ikke er tid til det og at det ikke blir mer tid til det med det forslaget KS legger på bordet nå.
|
|
|
#13 |
|
Er frisk!
|
Det settes av tid til dette hver uke slik det er i dag. Det er kurs på planleggingsdager. Det er tilbud om studiepoeng over hele år. Det er rett og slett ganske bra som det er. Jeg elsker å studere og ville gjerne gjøre det enda mer, men ikke på bekostning av forarbeid og etterarbeid som det definitivt vil gjøre med KS' modell.
|
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Nei, at KS er på viddetur det skjønner vi. Men det er ikke så lett å få tak på hvordan det egentlig er. Har dere tid til utdanning satt opp idag? Hvorfor hører vi da ofte at det ikke er tid til utdanning? Hvis det er ganske bra som det er, hvorfor alle disse martyrfremstillingene? (du skal slippe å svare for alle lærere altså, jeg bare synes det er litt forvirrende og vanskelig å få tak på hva som egentlig er ståa).
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Ikke sant. Det siste foredraget jeg laget var på 20 minutter, og det har jeg brukt til sammen fem hele arbeidsdager på å forberede. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Ja, det slo meg også. Dette er jo ferietid for universiteter og høyskoler også, så hvor skulle den kursingen komme fra? Private kursleverandører? Til alle landets skoler? Innenfor de samme to-tre ukene av sommermånedene? Yeah right! Den eneste måten man kan lykkes med felleskursing av lærerne i slutten av juni og starten av august er om lærerne kurser hverandre. For noe absolutt vissvass.
Hvordan? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
50 & somewhat fab
Jeg grøsser ved tanken. De kursene skolen min har kjøpt fra private leverandører har vært de dårligste vi har hatt; de bommer stort sett fullstendig i forhold til arbeidshverdagen vår. Og er jeg en av de som absolutt er positiv til kursing på plandagene og ofte gleder meg til å få sitte i forelesning igjen.
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Det var i grunnen det jeg hadde i tankene også. Det høres ut som en skrekkelig dårlig idé. Etterutdanning og kursing bør selvsagt være i regi av utdanningsinstitusjoner, men disse har ikke mer lyst enn lærere til å få ødelagt ferien sin. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|