Sv: Elbil og økonomi
Ja, servicekostnadene er lavere og det er mye mindre ting som kan gå i stykker.
Vi har to elbiler og vi hadde tidligere enn Think også. Den tapte ikke så mye i verdi, vi kjøpte den lett brukt (fra California) og klarte å kjøre den så bra (eller lade) så at den faktisk gikk lengre når vi solgte den enn når vi kjøpte den. Men det var jo blybatterier og en litt annen situasjon.
Den ene elbilen (Leaf) eier vi privat, jeg har ikke kostnadene på den, men den er billig i drift. Vi lader den stort sett bare hjemme, jeg kan sikkert sammenligne strømforbruket en måned en sommer med en annen, men det er faktisk ikke så mye mer i strøm enn tidligere. Det koster kanskje 20 kr per fullading og når man stort sett bare kjører til/fra jobb og litt rundt så går det ikke så mye.
Den andre (Tesla) eies av privat firma og vi har den som firmabil. Vi har egen strømmåler og en dings som gir 400 volt og raskere lading i garasjen til den. Jeg kan spørre mannen hvor mye vi lader på den, men dette betaler firma (akkurat som om det hadde vært bensin vi kjørte på). Det blir en veldig billig bil å kjøre med tanke på hvilken fantastisk bil det er.
Vi har lite glede av kollektivfeltet til vanlig, unntaket er sommeren når vi skal til hytta.
Ellers lite utgifter på dem, forsikringen koster litt mindre enn en vanlig bil.
|