Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?
Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.
Nja. Mye av dette er "guttete" ting som vil gå over når de blir voksne. Og det at man ikke "klarer" å matche klær ol. ses ikke nødvendigvis utelukkende på som noe negativt. Dette er jo såkalte "kvinnelig" egenskaper. En mann kan være liksom dårlig med husarbeid og alliekvel være en dyktig arbeidstaker. Kvinner, derimot, de er liksom bare fjasete all over. Liker man blonder og rosa har man ikke noe å fare med ellers heller.
Og ta spåket vårt. Når man skal gjøre noe man kvier seg for da må man "manne seg opp". Man må ha "baller" nok. Mannlige ledere som setter ned foten er bestemte og myndige, kvinner er bitchy og hysteriske.
Samtidig unnskyldes kvinner lettere for svak framtrenden og dårlige livsvalg. En mann som gjentatte ganger roter seg opp i dårlige forhold, eller av en eller annen grunn ikke greier å følge opp barna sine blir mye lettere stemplet som tafatt, uten ryggrad eller idiot. Da kvinner gjør dumme valg eller svikter synes jeg det er langt mer rom for å si at det er jo ikke henne det egentlig går på, hun sliter nok med noe, eller har ikke hatt det så lett her i livet osv.
Stedet jeg bor på er ikke akkurat FP-land, det er mye tradisjonelle kjønnroller her. De mennene som blir pappa med ny partner (som de ikke lenger er sammen med) annethvert år eller så er det godtatt å rakke ned på mye mer enn damene som er med på den samme valsen.
Likeså tror jeg fortsatt små gutter slipper unna med mer bråk og herjing, og små jenter kommer mye lenger med piping og å gjøre seg hjelpesløse enn hva en gutt gjør.
|