Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag
Opprinnelig lagt inn av jolie, her.
Hvorfor er man så opptatt av disse skillene? Er det fordi alle sammen så gjerne vil være i middelklassen? Snuse litt på høykulturen samtidig som man beholder fotfestet og ikke er så innmari snobbete som snuppene i nickers oppe på Holmenkollåsen? Jeg blir kanskje ikke rasende, men det kjennes ikke godt ut at andre skal tillate seg å plassere meg ut fra økonomi, framtidsutsikter, bøker jeg leser, butikken jeg handler på, hva jeg spiser, musikksmaken min, feriereiser osv.
Selvfølgelig er det ikke godt å bli plassert, og spesielt ikke om man føler at stedet man blir plassert blir sett ned på av massene, eller de "kule". Samtidig så kan Bourdieus matrise (i større grad enn generelle klassetermer) forklare mye om valg, preferanser og hvilke feller man skal passe seg for. Litt på siden; men i Oslo skrives det mye om at rådgiverne på skolene generelt anbefaler ungdom med foreldre med annen kulturell bakgrunn å søke yrkesfag. Da bruker man ideer om klassetilhørighet feil. Om man virkelig kan sin Bourdieu og klassemekanismer så kan man også se forbi fordommer og unngå slike mekanismer.
I alle fall for min del, så handler det ikke om penger. Hadde jeg vunnet 30 mill hadde jeg spist på de samme stedene (bare oftere), lånt de samme bøkene på biblioteket som før, aldri kjøpt lamper til 5000 kroner, hatt brødet på benken og handlet på Rema.
Tror du ikke 90% av alle her inne hadde svart mer eller mindre det samme?
Jeg vet at det egentlig ikke er noen vits i å legge ut dette innlegget. Jeg vet sånn ca svarene som kommer og hvem som kommer med dem. 
Sånne uttalelser syns jeg er så unødvendige. De er hersketeknikkete og nedlatende.