|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: En rotte, rotta?
Er det ikke?
|
|
|
#2 |
|
kamerat
|
Om du ser litt lenger ned, ser du at det er snakk om den offisielle bokmålsnormen, ikke om en subkultur. Det er tull å innbille elevene at noe som faller naturlig for dem er feil, når det slett ikke er det. Og det er tøys å sammenligne språkbruk med matematikk på den måten. Matematikk er tross alt et språk med minimalt ordforråd og sterkt forenklet syntaks.
|
|
|
#3 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Men dette må da stort sett gjelde elevene på Østlandet? Så da vil alt være bra så lenge de har en lærer fra samme sted. Og bli helt kræsj om de har en trønderlærer fx. Jeg hadde retta om de bytta midt i rekka, men så er jeg også etter hvert en trønderlærer i trønderland (dog ikke reinspikka norsklærer).
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Læreren må vel kunne forholde seg til hva som er lov/korrekt samme hvor vedkommende er i landet og samme hvilken talespråk vedkommende har.
|
|
|
#5 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sure. Jeg ser at jeg ikke når fram med hva jeg mente her, og det var ikke så viktig heller. :P Er det riktig å alternere i rekka, så følger man selvfølgelig det. Og det har jeg nå lært at det er.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|