Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-14, 21:44   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Skal all medisin hjelp plutselig styres av religion, eller?

Misforstå meg rett: jeg synes ikke leger skal kunne reservere seg mot å gjøre omskjæringer når disse er lovlige inngrep. Men jeg synes jo det er helt sprøtt at kirurger ikke kan reservere seg mot omskjæring, når fastleger skal kunne reservere seg mot å gi gravide kvinner informasjon og skrive under på et skjema.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 21:48   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Misforstå meg rett: jeg synes ikke leger skal kunne reservere seg mot å gjøre omskjæringer når disse er lovlige inngrep. Men jeg synes jo det er helt sprøtt at kirurger ikke kan reservere seg mot omskjæring, når fastleger skal kunne reservere seg mot å gi gravide kvinner informasjon og skrive under på et skjema.

Samvittigheten til en religiøs person, er tydeligvis viktigere enn samvittigheten til et rasjonelt menneske.

Gammel 23-03-14, 21:48   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, jeg er helt enig. Jeg bare tenkte at begge deler blir styrt av hovedsaklig religiøse hensyn. Leger skal få reservere seg av religiøse hensyn (for det er jo religion denne "samvittigheten" egentlig er), samtidig som leger ikke skal kunne reservere seg mot noe som i hovedsak er et religiøst inngrep. Omskjæring av medisinske årsaker gjør man jo allerede. Ergo styres begge deler av religion. På den ene siden legens, på den andre siden foreldrenes.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 13:45   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg er helt enig. Jeg bare tenkte at begge deler blir styrt av hovedsaklig religiøse hensyn. Leger skal få reservere seg av religiøse hensyn (for det er jo religion denne "samvittigheten" egentlig er), samtidig som leger ikke skal kunne reservere seg mot noe som i hovedsak er et religiøst inngrep. Omskjæring av medisinske årsaker gjør man jo allerede. Ergo styres begge deler av religion. På den ene siden legens, på den andre siden foreldrenes.

Jeg ser at denne kronikkforfatteren lurer på det samme som meg:

Sitat:

Oppsummert: Abort? Legar kan reservera seg mot medisinske inngrep av religiøse årsaker. Omskjering? Legar kan ikkje reservera seg mot religiøse inngrep av medisinske årsaker.

For kåmm ån, samvittighetspørsmålet til disse legene er i all hovedsak et religiøst anliggende.

Det er problemer innad i Høie

Gammel 28-03-14, 14:00   #5
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser at denne kronikkforfatteren lurer på det samme som meg:

For kåmm ån, samvittighetspørsmålet til disse legene er i all hovedsak et religiøst anliggende.

Det er problemer innad i Høie

Fin kronikk, fantastisk tittel.

Gammel 28-03-14, 14:01   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Fin kronikk, fantastisk tittel.

Ja, at ingen har brukt den før!

Gammel 30-03-14, 22:00   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, at ingen har brukt den før!

Ikke sant??

Dette var veldig godt sagt:

Sitat:

Oppsummert: Abort? Legar kan reservera seg mot medisinske inngrep av religiøse årsaker. Omskjering? Legar kan ikkje reservera seg mot religiøse inngrep av medisinske årsaker.

Og dette:

Sitat:

Abort er også medisinsk grunngitt. Ikkje i kvart enkelt tilfelle, ofte langt derifrå. Det er svært ofte snakk om «uhell» eller at det «ikkje passar». Men den samla effekten på kvinnehelse i eit samfunn der ein innskrenkar tilgangen til sjølvbestemt abort er katastrofal. Hadde alle jødar og muslimar i Norge slutta med omskjering, ville ingen ha merka noko som helst. Unntatt barna.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:56.