Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er majones usunt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-14, 11:24   #11
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Det kommer vel an på definisjonen av "sunn". Definerer man sunn som noe kroppen har bruk for og som bringer helse. Jeg synes ikke majones er "sunt" - nei, dessverre.

Å sjekke ut om barn har en (noenlunde) riktig oppfatning av hvilke matvarer som bidrar til helse og hvilke som ikke gjør det, synes jeg er helt på sin plass for en helsesøster. Men det spørs naturligvis på måten det gjøres på. At primærhelsetjenesten skal sette fokus på dette er bestemt i de nasjonal faglige retningslinjene.

Vi må ta inn over oss at overvekt og fedme blant barn er økt til et høyt nivå også i Norge, selv om vi innbiller oss at vi er veldig opptatte av kosthold og riktige matvalg. Det er vårt ansvar. For overvekt og fedme blant barn er det sannsynlighet for at de det gjelder blir varig overvektige, også som voksne. Det er ikke noe som tyder på at det er noe man "vokser av seg".

Man kan godt si at den majonesen er ikke det man blir overvektig av, den skiva med brunost, det glasset med H-melk. Det hører jeg ganske ofte - "det er ikke så farlig". "Jeg har spist brunost hver dag i femti år, det har ikke jeg dødd av",osv. Det man blir overvektig av er ikke en matvare eller en bit eller en porsjon, det er summen av energi vi får i oss som vi ikke bruker. Og det er foreldrenes ansvar, det er vi som kjøper de tingene unga våre spiser, det er vi som er rollemodeller for hva som spises når, for om mat er belønning og/ eller trøst, om kos = å spise (eller om kos kan være andre ting enn å spise) osv.

Jeg er ikke supersunn selv, men det er ingen tvil om at det er mitt ansvar hva barna mine får i seg, og at det er mitt ansvar at barna mine får tilstrekkelig opplæring i både kosthold og matlaging til at de kan klare seg selv også på det området når de blir voksne. Helsetjenesten har et systemansvar - bl.a. for å kartlegge barnas vekst og følge opp forebyggende arbeid. Da gjelder det å ha briller med rett styrke og ikke overtolke. Det er en støtte og hjelp for oss når vi fristes til å ta den brede vei.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:25.