Sv: Er majones usunt?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Hvorfor mener du at egg og plantefett er noe kroppen ikke har bruk for, Charlie?
Det har ikke jeg sagt. Men - kroppen har ikke bruk for verken egg eller plantefett. Kroppen har bruk for noen byggesteiner av energi, vitaminer, mineraler, proteiner, sporstoffer etc. etc. Som man får fra ulike matvarer. Egg kan være proteinkilde, plantefett kan være energikilde, jada. Derfra til å kalle majones "sunt" synes jeg er dra det bra langt. Men det er jo et definisjonsspørsmål.
MKJ sier: "Spis vanlig mat i vanlige mengder. Godterier til fest og fokuser på fysisk aktivitet. " Mitt inntrykk er at folk flest gjør nettopp det. Likevel har en ganske stor andel barn i dag helseutfordringer ifht overvekt og fedme. Selv om de bare får lørdagsgodt og er med i idrettslag. På tross av vesentlig større fokus i samfunnet på mat og helse er vesentlig flere barn overvektige i dag enn da vi var barn. Så helsefokuset er åpenbart ikke nok.
Jeg er enig med Niobe i at alt som ikke er sunt nødvendigvis er "usunt" i små mengder. Men dersom man skal dele inn i to kolonner - ville mange her satt opp majones som "sunn", og noe barn gjerne kan spise daglig?! Vel. Mine barn gjør ikke det.
Tallulah spør om hva man forventer å få ut av en slik undersøkelse, og det spørsmålet må naturligvis stilles helsesøster. Men etter mitt syn er det helt relevant i et forebyggende helseperspektiv å vite noe om barns kunnskapsnivå om mat og helse. Det ville jeg tro forteller ganske mye, både om barnet kan reflektere rundt det ut fra sitt alderstrinn, men at det også kan si endel om familiens forankring rundt mat og helse. Akkurat som at man også for andre livsområder kan si noe om barnets oppvekstsituasjon ut fra barnets fortellinger - selv om det er de voksnes "ansvar". Jeg ser ikke bort fra at man også for spørsmål rundt mat og helse kan få ulike svar fra barn og foreldre - forskjeller som kan være relevante.
Å definere mange energirike matvarer som "sunne" kan gi noen utfordringer i forhold til energiregnskapet for barnet daglig. Med mange sånne dager vil overvekt lett bli resultatet. Plantefett forplanter seg på kroppen like mye som annet fett. Og overvekt er ikke særlig bra for hjertet, uansett hvor mye man elsker majones.
|