Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte
Opprinnelig lagt inn av banana, her.
Jeg savner at skolene ansvarliggjøres mer. Både i Ares tilfelle og i de tilfellene det linkes til via artikkelen over er det bare foreldrenes argumenter som kommer frem. Skolen blir ikke stilt til veggs, de må ikke svare for seg.
Jeg vil tro at skolen(e) ikke kan svare for seg i en slik sak? De er bundet av taushetsplikten, ikke bare overfor det barnet som er i media, men også de andre barna i klassen/på skolen.
Forøvrig så er jeg ikke med på at det ikke tilrettelegges i norsk skole, på generell basis. I den grad tilretteleggingen er dårlig, og det er den i mange tilfeller, så rammer den hovedsaklig de svakeste elevene - og de som er midt på treeet. Det er bare det at den offentlige debatten får oss til å tro at det er omvendt. Nå har jeg jobbet mange år i videregående skole, så jeg er sikker på at jeg har rett. Skolen fucker opp skolegangen for mange elever, og jeg er provosert på ukentlig basis over dette. Jeg er dog ikke med på at "alle" får tilfettelegging - bare ikke de sterkeste elevene. Alle lærere vet hvor utrolig mye enklere det er å tilrettelegge for skoleflinke elever enn å tilrettelegge for elever med svak progresjon, og det blir gjort. Jeg har egne unger fordelt over hele grunnskolen for tiden, og jeg er som vanlig mest imponert over det som foregår på de laveste trinnene - samtidig som jeg, som vanlig, takker høyere makter for at ungene mine henger med. Blir man hektet av, da har man store problemer.
|