Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Og det å komme til kort overfor en tiåring, som kanskje til overmål gnir det inn eller tilkjennegir sin overlegenhet åpent (Det kan skje med barn og tenåringer. Har jeg hørt.), vil jo ofte føles ekstra ubehagelig og gjøre det ekstra fristende å sette eleven på plass med den moten som i alle fall fungerer: makt.
Det er nettopp det. For selv om barnet er smart så er man jo ikke nødvendigvis mer sosialt utviklet enn gjennomsnittsbarnet, og jeg tror den kombinasjonen kan være ganske så utfordrende å møte. Det tok meg veldig mange år og jeg var godt over ungdomsskolealder da det gikk opp for meg at det var ikke fordi folk ikke ville eller fordi de ikke gadd å gjøre jobben at de fikk dårligere karakterer enn meg, det var rett og slett fordi de ikke forstod de tingene som for meg var helt åpenbart og intuitivt. Jeg kunne se på et mattestykke og bare vite hva svaret skulle bli og kunne også, uten å skrive ned utregningen, forklare ned i den minste detalj hvorfor det skulle løses på den måten og de ulike stegene som måtte gjøres og jeg trodde i min naivitet at alle egentlig hadde det sånn.