Sv: Jenter og rosa
Jeg begrenser Junior på Angry birds- effekter, så jeg ser ingen grunn til å ikke begrense Lille og andre jenter på prinsessestæsj.
Jeg tror per i dag vi nesten ikke har kjøpt et eneste rosa plagg til henne. Vi har vært så heldige å arve og få en del, så hun har like fullt en garderobe som er ganske så rosa. Noen må jo kjøpe alle disse klærne, og det er i stor grad voksne som handler til barn under skolealder!! Har selv tilbudt andre å arve klær fra oss, og fikk til svar at de helst kun ville arve de skikkelig feminine jenteklærne (til ettåring).
Så klart man ikke så lett kan påvirke hva man får av andre, og at noen barn er enklere å ikle andre farger enn andre. Noen ganger når vi har arvet av andre, er det pose på pose med rosa klær. Jeg krangler i liten grad på farge selv - vil hun ha rosa, så blir det rosa, men de dagene Lille er i godt humør legger jeg bevisst frem andre farger. I går gikk hun i lysegrønt og mørkegrønt.
Så jeg er ikke helt enig med artikkelen det linkes til. Rosa er greit nok, men ikke som eneste farge som skal gå igjen på ALT av klær og tilbehør. Tilsvarende hadde jeg nok begrenset hvis gutter kun skulle bruke gult eller orange, og dette gjenspeilet seg i alt fra bøtter til tannbørste, tapet, gardiner, skolesekk, underbukser og kosedyr.
|