Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-14, 12:18   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding

Cumulus: All sympati for din situasjon. Svaret ditt synes jeg likevel var helt bak mål. Man må kunne forholde seg til fakta, og denne tråden handlet ikke om deg. Hadde du startet tråden om din situasjon hadde det vært utidig å komme trekkende med "fellesskapets midler" ut av det blå. I en helt vanlig tråd - not so much. Det er en realitet, selv om det er en rettighet. Men for mye snylting risikerer man at rettigheten forsvinner, og da er det de med mest sykdom som kanskje får lide mest.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 12:21   #2
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Cumulus: All sympati for din situasjon. Svaret ditt synes jeg likevel var helt bak mål. Man må kunne forholde seg til fakta, og denne tråden handlet ikke om deg. Hadde du startet tråden om din situasjon hadde det vært utidig å komme trekkende med "fellesskapets midler" ut av det blå. I en helt vanlig tråd - not so much. Det er en realitet, selv om det er en rettighet. Men for mye snylting risikerer man at rettigheten forsvinner, og da er det de med mest sykdom som kanskje får lide mest.

Denne debatten handler faktisk om alle de som er syke også. En debatt handler gjerne om mer enn en ting.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 12:22   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Denne debatten handler faktisk om alle de som er syke også. En debatt handler gjerne om mer enn en ting.

Men du trekker den inn på deg og dine såre tær. Jeg har ikke skevet ETT stygt ord om kronisk syke med store plager.

Gammel 01-04-14, 12:26   #4
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men du trekker den inn på deg og dine såre tær. Jeg har ikke skevet ETT stygt ord om kronisk syke med store plager.

Nei, men utalelsene dine er med i en helhet. Og denne helheten handler om hva det gjør med oss syke at enkelte mennesker er såå opptatt av å TA de som IKKE er syke. For å ta de som IKKE er syke, er man også nødt til å vurdere hvem som egentlig er syke. Og for å vurdere det ser man henn til alle som er syke. Dermed går det også ut over de som faktisk ER syke. Det er VIKTIG å ha dette i mente.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 12:34   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Nei, men utalelsene dine er med i en helhet. Og denne helheten handler om hva det gjør med oss syke at enkelte mennesker er såå opptatt av å TA de som IKKE er syke. For å ta de som IKKE er syke, er man også nødt til å vurdere hvem som egentlig er syke. Og for å vurdere det ser man henn til alle som er syke. Dermed går det også ut over de som faktisk ER syke. Det er VIKTIG å ha dette i mente.

Du har helt rett, jeg synes det er veldig viktig å slå ned på de som ikke er syke. Faktisk viktigere enn å skjerme dine tær. Ellers sitter du og andre syke plutselig uten penger, og det ville væt leit.

Gammel 01-04-14, 12:35   #6
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker litt motsatt, jeg: Om man får "tatt" de som ikke er syke, men som utnytter systemet, vil det vel heller føre til mindre stigmatisering av dem som faktisk er syke, fordi man kan være sikker på at hjelp tilfaller dem som trenger det mest, ikke dem som snor seg.

Hvordan det kan gjøres i praksis er jeg derimot usikker på.

Gammel 01-04-14, 12:49   #7
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Jeg tenker litt motsatt, jeg: Om man får "tatt" de som ikke er syke, men som utnytter systemet, vil det vel heller føre til mindre stigmatisering av dem som faktisk er syke, fordi man kan være sikker på at hjelp tilfaller dem som trenger det mest, ikke dem som snor seg.

Hvordan det kan gjøres i praksis er jeg derimot usikker på.

Problemet er jo at den eneste måten å få tatt de som snylter er å mistenkeliggjøre alle som er sykmeldte.

Jeg har gjort mye annet enn å ligge i senga når jeg har vært syk. Dvs har jeg hatt bronkitt så har jeg ikke det, men har jeg hatt migrene hele natten og er hjemme for å sove ut, så kan jeg det når jeg tør opp utover dagen. Og arbeidsgiver stoler nok på meg til at de har troen på at jeg kan ta den vurderingen. Jeg tror problemene oppstår først og fremst når man mister tillitt, og noen ganger er det nok berettiget fra arb.giv sted, andre ganger ikke.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 13:13   #8
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Problemet er jo at den eneste måten å få tatt de som snylter er å mistenkeliggjøre alle som er sykmeldte.

Jeg har gjort mye annet enn å ligge i senga når jeg har vært syk. Dvs har jeg hatt bronkitt så har jeg ikke det, men har jeg hatt migrene hele natten og er hjemme for å sove ut, så kan jeg det når jeg tør opp utover dagen. Og arbeidsgiver stoler nok på meg til at de har troen på at jeg kan ta den vurderingen. Jeg tror problemene oppstår først og fremst når man mister tillitt, og noen ganger er det nok berettiget fra arb.giv sted, andre ganger ikke.

Nei, jeg tror ikke man må mistenkeliggjøre alle som er sykemeldt.
Jeg tror det er viktig å ha god dialog mellom arbeidsgiver, Nav, lege og en selv. Og ikke gå rundt å tro at når man er sykemeldt så gjør man som man vil og trenger ikke møte opp på disse pålagte møtene som Nav setter opp.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 13:43   #9
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må jo kunne gå an å ha to tankar i hovudet på ein gong.

Eg kjenner sjølv på mange av dei stigmaa som er knytta til langtidssjuke og eg kjenner det vrenger seg inni meg når folk snakker om naving. Eg veit at eg har folk rundt meg som ser på meg som ein navar og eg veit at eg har folk rundt meg som snakker om at eg nok bare er ein av dei som er opptatt av å karre til meg goder som sjukelønn og HC-parkeringskort, når eg eigentleg bare burde pelle meg på jobb. Sjølvsagt skammer eg meg, når eg høyrer at folk tenker slike tanker om meg. Men det er min skam, mine kjensler og det er det eg som må jobbe med. Eg må vekentleg seie til meg sjølv at når eg blir liggjande i timesvis i senga utan å klare å stå opp, bør eg slutte å skamme meg for at eg ikkje er i jobb. Og den dagen eg ikkje lenger kan seie det til meg sjølv, kan eg heller ikkje vere sjukemeld med godt samvit. Men alt dette er mitt personlege problem. Det er ikkje eit samfunnsproblem at eg slit med skamkjensle fordi eg er sjuk.

Samtidig har vi eit velferdssystem som er basert på tillit. Og når folk og fastlegar ikkje viser seg den tilliten verdig, må ein gjere noko med kontrollinstansene. NAV må ettergå fastlegane sine vurderinger. Og dette er eit samfunnsproblem. Dette er og eit problem som må løftast opp og diskuterast.

Eg trur at ein som kronisk sjuk veit om ein bruker heile kapasiteten sin eller ikkje. Og viss ein kan sjå seg sjølv i speilet og seie at eg bruker det eg har av kapasitet, skal ein heller ikkje kjenne på skam over at andre snylter. Men det går ikkje an å ikkje ta denne debatten, fordi folk kan bli såra. Det er ein for viktig debatt til det. Og noko må gjerast for at ikkje velferdssystemet vårt skal kollapse. Og skjer det, er det kronisk sjuke som står igjen som taparane.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.