|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Sv: Hva er forskjellen mellom Venstre og Frp?
Ja, det var det jeg mente med tabloid. At intensjon og effekt er sammenblandet. (Jeg prøvde å poengtere i HI at det ikke var ment å leses helt bokstavelig, men da må jeg ha bommet.)
![]() |
#2 |
Leser
|
Jeg er ikke enig. Jeg tror det er mange forskjellige grunner til at de fleste ikke stjeler: Noen av pragmatiske grunner, noen av moralske grunner, noen av religiøse grunner etc Jeg vil jo også si at i enkelte samfunn er jo stjeling satt i system, hva eller skal man feks si om mafiaen og "beskyttelsespenger"?
Hvorfor er ikke det du sier om at de som har evner og vilje, ikke nedlatende? Grunnen til at jeg spør, er at jeg oppfattet deg i utgangspunktet som om at du mente jeg var nedlatende fordi jeg mener at ikke alle har evner og vilje?
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
Da har vi nok et ganske fundamentalt forskjellig menneskesyn.
![]() |
#4 |
Leser
|
Ja, kanskje. Jeg tenker at mennesker ikke har en innebygget moral, men en kulturell moral. Hvordan vil du feks forklare slaveri sett ut fra ditt menneskesyn? (Fra mitt syn er det slik at menneskene som levde mens det var slaveri ikke moralsk forarget, fordi i den kulturen var det ikke moralsk galt å ha slaver)
Men hvis du har et menneskesyn som mener at folk er moralsk gode, hvordan kan du tenke at ikke velfungerende samfunn oppstår?
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|