Sv: Har du hoppet i havet? [FB-trend]
Opprinnelig lagt inn av Joika, her.
Det jeg syntes er rart er at det knyttes så mye jantelov opp mot Facebook. At noen bruker det bevisst for å vise seg frem for at folk skal få en oppfattelse om hvordan man er stemmer nok, men jeg tror ikke det gjelder de fleste. Å gå i en spesiell type klær, ha en dyr veske ol. går jo ut på nøyaktig det samme. Jeg tenker mer på Facebook som noe som er underholdene om jeg kjeder meg (kan legge ut en status bare fordi jeg kjeder meg) og som en fin arena å dele feks bilder av en opplevelse jeg syntes var fin. Det handler som regel ikke om å skryte av seg selv, i alle fall ikke bevisst. Og det irriterer meg litt at alle de som "kan dette" hele tiden skal påstå at Facebook kun er en navlebeskuende syssel hvor man jobber for å bygge image. Jeg syntes ikke det er noe verre der enn noe annet sted i samfunnet.
Så klart er ikke facebook bare en navlebeskuende syssel, (de fleste jeg har sett som bader, gjør det jo i våtdrakt eller t-skjorte ) men jeg vil nå påstå at de fleste sosiale medier er mer navlebeskuende enn det meste vi foretar oss RL, å nå ut til 400 venner med selfien sin, er ikke helt det samme som å gå med dyr veske på jobb, altså. Misforstå meg rett, jeg liker stort sett FB, og om jeg irriterer meg over ting der, er det gjerne de samme tingene jeg ville irritert meg over RL, det har ikke noe med mediet i seg selv å gjøre. Jeg tror heller ikke at så veldig mange av oss har en bevisst slagplan for å presentere oss selv på best mulig måte 24-7, men at vi ubevisst maler det bildet av oss selv vi ønsker at andre skal se. (Sporty, vimeste, glad i vin, flink til å studere samtidig som man jobber, osv, osv) Det er ikke unaturlig at det blir sånn, og jeg er selv bevisst på hva jeg deler og ikke deler på Facebook slik at sidene det er OK å dele kommer fram, mens de andre forblir godt skjult. Jeg er bare ikke med på at alt på Face er så uregissert som du vil ha det tid.
|