Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?
Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.
Signerer full tog helt! Jeg synes converse og bunad skjærer i øynene, ville aldri gått med det selv eller latt ungene gå med det, men ville heller aldri kommentert det om jeg så noen hadde det. Men i denne tråden blir det spurt etter andres mening, og da sier jeg hva jeg mener og hvorfor (og nok et tilfelle der man er livredd for at barna skal måtte gjøre noe annet enn det de har lyst til).
Jeg tenker man har et oppdrag som foreldre å ikke alltid la ungene gjøre det de vil, men lære ungene skikk og bruk, forventet oppførsel i visse sammenhenger (hva har du på deg i forhold til bryllupsinvitasjonen,. hva betyr SU, hvor begynner du med bestikket, hvordan stryker du en skjorte, hvordan håndhilser du) og sette krav til "sånn gjør man, sånn gjør man ikke".
Sier man at man "velger sine kamper" og driter i å lære ungene å hilse skikkelig? Eller å lære ungene å presentere seg i telefonen? ( Ja, tydeligvis, virker det som.) Det å oppføre seg eller kle seg etter en gitt kleskode handler om å mestre samfunnet, synes jeg. Hva har du på deg 17. mai, på jobbintervju eller i en begravelse?Å beherske dette er en del av det å beherske samfunnet.