Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-14, 06:45   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg prøver bare å forstå det store bilde for det er noe som enda ikke helt henger på greip her. Vanligvis er det svært usunt at så få aktører har så stor markedsandel som det f.eks Tine har. (Vi kan godt være uenige men jeg kaller det for et monopol ut fra de tallene). Men i forhold til landbruket så burde jo det være til større fordel for bøndene?

Jeg er ikke redd for å fremstå som stokk dum så flott hvis noen kan hjelpe med ca tall her. Melka selges for 30 kr i butikken. 5 kr går til bonden og kanskje 5 til den butikkansatte (eller mye mindre kanskje?) Hva med de andre 20 kr? Hvor mye av disse går til Tine i forhold til grossist?

Koster melka 30kr? Koster ikke en liter melk 15-17kr?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 09:09   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Koster melka 30kr? Koster ikke en liter melk 15-17kr?

Samme hvor mye den koster, tror jeg betaler 22 kr for 1 liter økolettmelk på meny. Men det jeg prøver å forstå er dette regnestykke med hvor mye som går til Tine kontra "kjøpmann".

Gammel 18-05-14, 09:22   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samme hvor mye den koster, tror jeg betaler 22 kr for 1 liter økolettmelk på meny. Men det jeg prøver å forstå er dette regnestykke med hvor mye som går til Tine kontra "kjøpmann".

Drikkemelk kryssfinansierer ost så det er et ganske vanskelig regnestykke. Men om en liter drikkemelk koster 20 går 5 direkte til bonden. Resten skal dekke alt fra melka hentes hos bonden til den står i kartong på butikken. Men av melka som hentes hos bonden lages det mye mer enn drikkemelk og noen produkter ville blitt utrolig dyre om de skulle vært solgt til produksjonspris. Ost og fløte er bla slike produkter.

Gammel 18-05-14, 09:47   #4
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Som Floksa sier, melkepris til bonden er politisk satt, ikke av TINE. Melk er mye mer enn det som går til dagligvare. Melk hentes overalt hele året. Inngang og utgang melk varierer. Synnøve Finden er i den heldige situasjon at de kan stenge produksjonen i juli, når inngang melk er størst. Det er i perioder overskudd som tørkes og fryses. Noe eksporteres. Mye anvendes i industri. Og det rapporteres om melk. http://www.tine.no/om-tine/markedsregulatoren

EU bønder har slitt veldig siden 2009. Det har vært på politisk agenda at dagligvare i Tyskland og Danmark selger melk til 3,95. Slik makt fra handelen ødelegger et landbruk.

Prissettingen i butikk er på ingen måte logisk. Fritt for, redusert, og noe økologisk er dyrt. Andre melk og oste produkter selges under innkjøpspris. Gjerne store varianter som1,75 L Ekstra Lett. Forbrukere og media får aldri innsyn i detaljene i forhandlinger der leverandører skal betale, kompensere for lav inntjening.

Og enhver bedrift bør ha potensialet likt en minstelønn pr årsverk. Jeg tjente godt på 90 tallet, men kunne ikke fortsatt, levd familieliv og hatt dagens boliglån på en franshiseinntekt. Jeg har ikke arvet bolig.

Gammel 18-05-14, 10:09   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg forstår at det er komplisert og jeg forstår også at ingen bonde vil si noe negativt om sine egne mellomledd men siden de tjener så store summer etterlyser jeg noe mer nyanse på grad av "bad guy" forholdet mellom "monopolene" og kjøpmenn. Jeg tror ikke på at ansvaret bare ligger i det siste leddet og jeg vet mange bønder er misfornøyd med liten innflytelse over sine egne mellomledd.

Men alt i alt virker det som landbruksoppgjøret handler om ren distriktspolitikk fremfor noe annet. Jeg tror folk flest ville hatt mer sympati hvis dette var kjernen i budskapet fra bønder fremfor dårlige rammebetingelser og det som oppfattes som evig og delvis urimelig syting.

Gammel 18-05-14, 11:22   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg forstår at det er komplisert og jeg forstår også at ingen bonde vil si noe negativt om sine egne mellomledd men siden de tjener så store summer etterlyser jeg noe mer nyanse på grad av "bad guy" forholdet mellom "monopolene" og kjøpmenn. Jeg tror ikke på at ansvaret bare ligger i det siste leddet og jeg vet mange bønder er misfornøyd med liten innflytelse over sine egne mellomledd.

Men alt i alt virker det som landbruksoppgjøret handler om ren distriktspolitikk fremfor noe annet. Jeg tror folk flest ville hatt mer sympati hvis dette var kjernen i budskapet fra bønder fremfor dårlige rammebetingelser og det som oppfattes som evig og delvis urimelig syting.

Mellomleddet tjener ikke store summer. Og Reitan mener selv han ikke tjener penger ovehode på norskprodusert mat. (i følge ham selv)
Så mellomlegget spises opp på veien, i alle ledd. Norsk råvareproduksjon genererer svært mange arbeidsplasser. Norsk landbruk har en verdiskaping på 140 milliarder kroner. Så det er ikke slik at bøndene får masse penger som går opp i røyk, sprit og ferie til Syden....

Når jeg produserer melk og kjøtt gir det mange, mamge arbeidsplasser. Når jeg mottar tilskuddet bruker jeg det aller, aller meste lokalt og bidrar til lokale arbeidsplasser. I utkanten står landbruket for fra 10-20% av sysselsettingen direkte og tar man med ringvirkningene har man for en del steder oppe i 50-70% av sysselsettingen. At bygda dør uten landbruket er ikke bare et fiffig slagord altså.

Om det er billig mat som er det eneste målet, bør vi avslutte all innenlands matproduksjon og heller importere. Det vil sannsynligvis ikke gi billigere mat, men man kan i allefall ikke skylde på bøndene. Når en l melk koster det den gjør i Norge så er det fordi det er det vi er villige til å beltale, og den vil sannsynligvis ikke bli billigere av at den er importert.
Storfekjøtt importert uten toll er ikke billigere enn norsk sorfekjøtt i butikk. Butikkene velger å ikke bruke den tollfri ostekvota på spennende spesialoster, men bruker den å industriost. Den tollfrie ostekvota inn i Norge er mye større enn salget av spesialoster.
Det er egentlig utrolig trist å tenke på.

Og det er jo dette som er kjernen i budskapet fra bondeorganisasjonene nå. Det er ikke inntektsutviklingen som er hovedproblemet i tilbudet (for oss er årets tilbud det aller beste vi noen gang har fått) det er struktur utviklingen som ligger bak. Noen få får utrolig mye mer (oppimot milionen) mens veldig, veldig mange vil få mye mindre.

Og det er ikke slik at de store kommer til å greie å dekke opp for de små som gir seg. Det er mange år siden vi passerte den grensa. Norsk matproduksjon er synkende. Og bruken av norske innsatsfaktorer er enda mer synkende. Og årets tilbud kommer til å skyte stor fart på den utviklingen. Mat vil vi ha, men den vil være produsert i stor grad på impotert mais, soya og palmeolje. "Min" lokale Frp representant har vært ute og sagt klart ifra om at det jeg produserer er verdiløst og at min matjord burde vært dekket av skog og de "kaloriene" (til dyr heter det fôrenheter) jeg dyrker på min mark er det mye bedre at man importerer og lar store fabrikkfjøs i sentrale strøk produsere "min" melk.

Helt ærlig, det er ikke jeg som taper på det. Jeg eier jorda mi selv og vil alltid kunne tilby barna mine og barnebarna mine ren mat, dyrket og avlet av folk med dyp kjærlighet til det de driver med. Det er folk flest som får kjipere mat, mer antibiotika og produkter fra dyr som har hatt er stusseligere liv.

Sist redigert av Floksa : 18-05-14 kl 13:30.
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:45.