|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?
Koster melka 30kr? Koster ikke en liter melk 15-17kr?
|
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme hvor mye den koster, tror jeg betaler 22 kr for 1 liter økolettmelk på meny. Men det jeg prøver å forstå er dette regnestykke med hvor mye som går til Tine kontra "kjøpmann".
|
|
|
#3 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Som Floksa sier, melkepris til bonden er politisk satt, ikke av TINE. Melk er mye mer enn det som går til dagligvare. Melk hentes overalt hele året. Inngang og utgang melk varierer. Synnøve Finden er i den heldige situasjon at de kan stenge produksjonen i juli, når inngang melk er størst. Det er i perioder overskudd som tørkes og fryses. Noe eksporteres. Mye anvendes i industri. Og det rapporteres om melk. http://www.tine.no/om-tine/markedsregulatoren
|
|
|
|
#5 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Jeg forstår at det er komplisert og jeg forstår også at ingen bonde vil si noe negativt om sine egne mellomledd men siden de tjener så store summer etterlyser jeg noe mer nyanse på grad av "bad guy" forholdet mellom "monopolene" og kjøpmenn. Jeg tror ikke på at ansvaret bare ligger i det siste leddet og jeg vet mange bønder er misfornøyd med liten innflytelse over sine egne mellomledd.
|
|
|
#6 |
|
can-jur
|
Sist redigert av Floksa : 18-05-14 kl 13:30. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|