Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Tett do - hvordan løsne?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-14, 19:17   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tett do - hvordan løsne?

HJELP!!!

Doen (den eneste vi har) er tett. Veldig tett. Jeg har nå gått til anskaffelse av Mundin, stakefjær, pumpestokk (endelig en grunn til å kjøpe sånnen! ), gummihansker og vin. Jeg har stakt hele stakeskiten inn (fra sluken i dusjen), og da løsnet den selvfølgelig fra dingsen sin, så nå har jeg 7,6 meter skikkelig ekkel wire jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Og den lar seg jo ikke kveile. Når jeg prøver å ta liiiitt vann i dusjen, så bobler det i do, en do som er full i det lillesøster gjorde der før vi visste hvor tett det var, så jeg tør ikke akkurat helle på masse varmvann og mudin, eller?

Jeg skal på MR klokken 20:45, så jeg kan ikke bøtte nedpå med vin, som er den mest fornuftige tingen å gjøre nå, dessuten skulle jeg hatt en dusj før jeg går. Ååååå.

Gammel 20-05-14, 19:39   #2
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tett do - hvordan løsne?

Rørleggervakta!

Gammel 20-05-14, 19:39   #3
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Stakefjæra får du på plass i beholderen sin igjen, om du bare knoter litt. Er enkelt når du finner knepet.

Ang doen så ville jeg ventet til vannet har sunket ned. Det vil det gjøre, sakte men sikkert. Så fyller du ei bøtte med vann som du tømmer i do med stor kraft. Da får du trykk på det tette, og det er stort sett det som skal til her når det går tett.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 19:43   #4
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rørleggeren ville ha 6500,- bare for å komme, så da tar jeg heller inn på hotell.

Ja, vannet har sunket i do, men jeg tør jo ikke spyle ned enda mer papir i proppen, og har IKKE lyst til å plukke opp papiret som ligger der. Må jeg det?

Gammel 20-05-14, 19:44   #5
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Løst papir tar du opp ja. Tre en pose over handa, grip tak i papiret og vreng posen over. Er så enkelt atte.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 19:51   #6
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg pleier ikke å hente opp alt som ligger i doen.
Vi har kreative barn og en do som ikke tåler stort, så den er tett omtrent annenhver dag. Bare svosjer noen ganger med sugekoppen, men det funker aller best når det er nok vann oppi til at det blir skikkelig vakuum da.

Har aldri prøvd å nå doen via sluket i dusjen forøvrig, det hørtes vrient ut? Men prøver du å si at den ene delen på den fjæra sitter igjen inni systemet hos deg nå?

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 20:01   #7
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Nei, fikk fikset fjæra. Den bare løsnet i boksen sin, men fikk lirket den på igjen.

Proppen sitter nok en plass mellom vask, do dusj, og vaskerom. Jeg tror jeg er borti den en plass, med mindre det er fler av dem da. Men hjelper liksom ikke noe selv om jeg dytter og lirker og drar opp papir. Nå har jeg pøst på med halvliter mudin, så går jeg til MR og så skyller jeg igjen når jeg kommer tilbake. Mannen er atopiker og har armene fulle av åpne sår, så han kan ikke hjelpe (selv med hansker spruter det jo oppover :ekkelt: ).

Gammel 20-05-14, 20:36   #8
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Jeg pleier å la vannet synke, skylle på nytt (når vannet har sunket helt ned, fylles bare doskåla til kanten på et skyll, det går ikke over), og gjentar og gjentar inntil det løsner. Papiret løser seg opp etterhvert på grunn av vannet. Jeg tror ikke dette går an dersom du bruker resirk-papir. Til slutt dytter jeg kanskje litt med dokosten hvis proppen trenger en siste dytt. Men da ser jeg papiret, jeg forstår det som at du ikke lenger ser proppen?

Men sier du at du når til en tett do fra sluken i dusjen? Jeg trodde ikke røret fra doen og røret fra andre steder på badet henger sammen? Men jeg er ingen rørlegger, altså.

Gammel 20-05-14, 20:49   #9
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Ja. Er vel ikke doen som er tett, men avløp en eller annen plass. Men det renner ikke ned i do, vask, dusj ...

Gammel 20-05-14, 20:54   #10
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Renner det ned andre steder i huset, eller kan proppen sitte under huset, i hovedavløpet ut fra huset?

Gammel 20-05-14, 21:00   #11
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Kjøkken er ok ja. Heldigvis. Men hadde foretrukket å kunne gå på do da ...

(Mobil kort)

Gammel 20-05-14, 21:41   #12
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Fått fikset det nå?

Gammel 20-05-14, 21:56   #13
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Njei. Har hatt i kokvarmt vann og det ser ut til at det renner fortere, men fremdeles ikke turt å trekke opp i do.

Dette er grapsne greier altså. Også må jeg jo vaske vannlås og sluk og det hele før jeg setter det på plass igjen. Og det er så ekkelt! (og siden det er så ekkelt, er det sikkert på høy tid at det blir gjort :sjuske: )

Gammel 20-05-14, 22:55   #14
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

BTDT. Rørlegger med høyttrykksspyleutstyr ble tilkalt her, det løste opp i sakene. Nesten et helt år var det bra. Så skjedde det samme igjen, og ny runde med spyling. Videoinspeksjon av avløpet avslørte totalkollaps noen meter utenfor husveggen, og graving og nytt avløp var eneste løsning. Farvel, tilbake-på-skatten-penger.

(Det er sikkert ikke slik hos deg, dette er jo bare en skremselshistorie. )

Men spyling av avløp i første omgang, tenker jeg, hvis du ikke får fikset det med stakefjær. Sure penger, men en do som virker har stor verdi...

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 22:58   #15
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

BTDT. Rørlegger med høyttrykksspyleutstyr ble tilkalt her, det løste opp i sakene. Nesten et helt år var det bra. Så skjedde det samme igjen, og ny runde med spyling. Videoinspeksjon av avløpet avslørte totalkollaps noen meter utenfor husveggen, og graving og nytt avløp var eneste løsning. Farvel, tilbake-på-skatten-penger.

(Det er sikkert ikke slik hos deg, dette er jo bare en skremselshistorie. )

Men spyling av avløp i første omgang, tenker jeg, hvis du ikke får fikset det med stakefjær. Sure penger, men en do som virker har stor verdi...

Det var det vi måtte gjøre den gangen også. Etter at stikkledningen ble byttet har vi ikke hatt problemer med tett do. Før var det betongrør som gikk fra husveggen og ut (bygget i 68). Det hadde kommet røtter gjennom røret. Ikke rart det ble tett.

Gammel 21-05-14, 00:11   #16
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hoho, kanskje det er en do-snok som tetter røret?
http://www.ba.no/nyheter/article417655.ece

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 06:18   #17
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Den bør være ganske sur i så fall etter at jeg har pirket sånn i den.

Men do er tett ja. Prøvde å la varmtvann renne i vasken en stund i går etter noen timer med Mudin, og da kom det kloakk opp av dusjen (selv om jeg hadde satt inn vannkåsen i dusjen igjen).

Får prøve å finne rørlegger som har høytrykksspyleutstyr. Hvor dyrt kan det bli da? Ryker ferien på dette?

Gammel 21-05-14, 11:13   #18
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Da har Stene Renovasjon vært hos oss en tur, og det er igjen mulig å benytte seg av toilettet.

Gammel 21-05-14, 11:17   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slikt blir man lykkelig av!

Gammel 21-05-14, 11:18   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ble det så dyrt at du må tisse og bæsje bare på trass nå?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.