|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreAltså, eksen min hadde ikke fysisk vært i et fly før vi dro hjem på juleferie fra Trondheim som ferske studenter. Jeg hadde bare flydd et par ganger før. Det var ikke helt uvanlig.
![]() |
#142 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreNår jeg tenker etter, tror jeg nok ikke det bare var et økonomisk spørsmål om folk dro til Syden eller ikke på 80-tallet. De mest eventyrlystne reiste nok sydover, mens de som syntes det var enkelt og greit å kjøre inn på danskebåten (slapp å snakke engelsk/veksle penger/spise skummel mat og alt det der) gjorde det. Den siste gruppen kan kanskje sammenlignes med de som drar på charter i dag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Epikur
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg var 19 første gang jeg fløy. Min datter var 6 mnd.
![]() |
#144 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreMin sønn var 4 uker i Dominikanske republikk da han var 4 til 5 måneder. Min datter like så, i Brasil.
![]() |
#145 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg aner ikke hvor gammel jeg var første gang jeg fløy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg fløy (innenlands) noen ganger da jeg var helt liten og det fortsatt var sekstitallet, så ble det ikke flere flyturer før jeg var 15 og dro på språkreise til England. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre
Frem til jeg fylte 18 var vi på to ferier i utlandet, om man ser bort i fra jenteturen mamma og jeg hadde til Danmark med Haga Bussreiser da jeg var 10. En uke i danmark, og to uker i england. Utover det var det båtturer, hytteturer, og bilferier som gjaldt. Og flere uker på østlandet hos tanten min, som gjorde at jeg snakket kav drammensdialekt da jeg kom hjem til Stavanger.
![]() |
![]() |
#148 |
I mål
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreDet er ingen motsetning mellom å bli voksen og selvstendig og å være med foreldrene på ferie når de er 15-16 år. Jeg synes det er helt greit at man kan finne andre løsninger for en 16-åring, men dette har virkelig ingen sammenheng med annen putesying under armene til barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg syns liksom vi nettopp har kommet dithen at det er virkelig utelukkende HYGGELIG å være sammen, oss fem.
![]() |
#150 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg er litt overrasket over hvor voksen mange synes at 16-åringer er i denne tråden. Det er temmelig utenkelig at eldstejenta (15 år) ikke skal være med på ferie neste år. Jeg er også ganske sikker på at hun selv ser det som en selvfølge at hun skal være med på ferie. Jentene liker heldigvis både sol, strand og storbyer like godt som sine foreldre så jeg ser for meg flere år med kjekke familieferier framover. Vi har det jo så kjekt sammen på tur!
![]() |
#151 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Når endret det seg til at det ble HYGGELIG? Yngste er snart 6 og snart skolegutt, så jeg ser kanskje snart en ende på det? De to har kranglet endel denne helgen. Det må da snart ta slutt?
![]() |
#152 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreFor meg har det vært kos å reise på ferie med barna helt fra de var bittesmå. Begge våre elsker å reise og har vært en fryd å ha med, enten det er biltur til Dyreparken eller fly til USA. Hele familien gleder seg, og mannen min og jeg snakker ofte om det gode feriehumøret barna våre har. Og det har bare blitt kjekkere og kjekkere. Minsten er jo 4 år allerede!
![]() |
![]() |
#153 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#154 |
Yes, we can!!
|
Ja, vi har også alltid kost oss, altså, og våre er også på sitt beste på reise, nesten, men når alt det småbarnsstyret som jo er der, men man tar for gitt når de er små, blir borte, så er det bare harmonien tilbake og det er så FINT!
![]() |
#155 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJa, det merkes godt at minsten er 4, altså. Mye mindre tid og krefter går til denne "småbarnsoppfølgingen". Men jeg har aldri opplevd det som "styrete" å reise med småbarn. Våre er vel greiere på tur enn hjemme, egentlig.
![]() |
![]() |
#156 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg var ganske ung da jeg fikk være hjemme alene en natt. Rundt 13. Da var venninnen min og jeg hjemme med småbrødrene våre. Var ellers endel hjemme alen i helger sånn fra 14/15-års alder, mener jeg. Elsket det og fant ikke på så mye tull, tror jeg. Hovedferiene var jeg dog alltid med på. Til jeg var rundt 20. Det var de feriene jeg hadde mulighet til. Var stort sett Danmark, Sverige og Tyskland. Elsket fornøyelsesparker og da jeg ble eldre var det shopping, restaurantbesøk osv som trakk. Billig snop på Danskebåten.
![]() |
#157 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Ei i klassen min dro på sydenferier da vi gikk på barneskolen, sånn på siste del av 80-tallet, de andre begynte nok senere.
![]() |
#158 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreI fjor leste jeg ut 6 eller 7 bøker i løpet av to ukers ferie, det er rekord siden vi fikk barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Epikur
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreDet har alltid vært koselig å være på ferie, men jeg tror at i år og neste år blir høydepunktene for ferie sammen. Ungene er store nok til å kunne bære ting selv, trenger ikke fotfølges på samme vis og små nok til at de synes det er hyggelig å være med familien.
![]() |
#160 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg er oppvokst med at ferie er noe som skal prioriteres og at den helst skal gå et sted man er sikret sol og varme. Dette har jeg (muligens..) tatt med meg videre i livet. Foreldrene mine var langtfra rike, men ferie var prioritert. I begynnelsen var det telttur, så økte standarden med årene. Vi reiste ikke på så mange charterturer, men noen ble det. Hadde ikke inntrykk av at det var så vanlig på den tiden (født 1970) å dra til sørligere strøk. De fleste holdt seg nok til Sverige/Danmark. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|