Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg er litt uenig med Skilpadda. Nei, de er ikke forpliktet til å leve som flertallet ønsker de skal leve, men måten de velger å leve på vil påvirke synet på monarkiet. Jeg tror mange er enige med meg i at roten i folket har vært en viktig kvalitet ved det norske kongehuset. Og at ethvert skritt bort fra dette styrker ønsket om å ta det naturlige steget over til å bli en republikk, ikke bare beholde monarkiet av pragmatiske årsaker fordi det i Norge tross alt fungerer så greit som det gjør.
Jeg er enig i at dersom de beveger seg vekk fra det "folkelige", så vil dette antagelig svekke monarkiet på sikt, men det synes jeg i så fall er en veldig fin ting, så det synes jeg er helt greit.
Men jeg mener ikke de skal få "lov" fordi dette svekker monarkiet - jeg mener de skal få "lov" fordi dette er noe alle i Norge har lov til. Jeg synes det er urimelig å forlange at de skal styre privat- og familielivet sitt på en måte som opprettholder monarkiet, hvis dette går mot det de selv mener er bra for familien deres.