Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronprinsfamilien og skolevalg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-14, 09:43   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Jeg innrømmer det. Jeg har tenkt litt på dette i morges, og jeg synes faktisk at det er mer og mer problematisk at den kommende norske dronningen skal gå på en internasjonal skole. Både den eksplisitte kritikken av den norske skolen som ligger i at de mener at man må gå på en engelskspråklig skole for å bli god nok i engelsk. Og at de ønsker at hun ikke skal kjenne og leve i det norske systemet.

Som sagt. Det er ikke veldig viktig for min holdning til monarkiet. Det har jeg vært i mot lenge. Men jeg har samtidig forsvart det norske kronprinsparet med at de faktisk prøver å tilpasse den kongelige rollen til et moderne samfunn. Det mener jeg at de nå forkaster fullstendig.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 09:50   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg innrømmer det. Jeg har tenkt litt på dette i morges, og jeg synes faktisk at det er mer og mer problematisk at den kommende norske dronningen skal gå på en internasjonal skole. Både den eksplisitte kritikken av den norske skolen som ligger i at de mener at man må gå på en engelskspråklig skole for å bli god nok i engelsk. Og at de ønsker at hun ikke skal kjenne og leve i det norske systemet.

Som sagt. Det er ikke veldig viktig for min holdning til monarkiet. Det har jeg vært i mot lenge. Men jeg har samtidig forsvart det norske kronprinsparet med at de faktisk prøver å tilpasse den kongelige rollen til et moderne samfunn. Det mener jeg at de nå forkaster fullstendig.

Veldig godt sagt!

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 09:53   #3
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg syns at Elin Ørjaseter satte fingeren på problemet:

"Nå kommer privatiseringens spøkelse, og det er følgende: Øvre middelklasse mister interessen for tilbud som de ikke benytter seg av. Det blir ingen igjen til å høylytt klage over dårlige sykehus, dårlige skolebygg og dårlige lærere hvis de som pleier å breie seg i samfunnsdebatten ikke bryr seg, fordi ungene deres har bedre tilbud.
Når det eksisterer gode, private tilbud, vil det offentlige tilbudet gli ut av middelklassens interessesfære. Det er det som er privatiseringens spøkelse. Mangel på engasjement fra de ressurssterke."
http://orjas.blogg.no/1403020455_kro...na_inn_i_.html

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Enig! Jeg har lenge ment at monarkiet bør avskaffes også av hensyn til barna som fødes inn i en svært merkelig rolle. Dette er nok et eksempel på det. Jeg synes det er uheldig at det blir offentlig debatt om skolehverdagen til barn som er akkurat gamle nok til å kunne lese og få med seg debatten men egentlig ikke gamle nok til å forstå den. Samtidig som det er soleklart at det må bli debatt, all den tid kronprinsparets valg av skole for den kommende monarken faktisk ikke er en privatsak.

Jeg har ingen problemer med å forstå at enkeltpersoner hvis de har råd til å priorietere det ønsker å sende sine barn på en internasjonal skole. Slike skoler er eliteskoler, bl.a. som følge av den silingsprosessen som ligger i hvem som som sender barna sine dit. Det er ingen tvil om at det vil gi de fleste barn et utdanningsmessig fortrinn å gå på slike skoler. I forbindelse med et lengre opphold i utlandet som tenåring har jeg selv gått på en slik skole. Det var kjempefint for meg som var en i utgangspunktet flink og ressurssterk elev, og jeg hadde enormt utbytte av det både i forhold til hva jeg lærte av fag de årene jeg gikk der og hvilke holdninger og rutiner jeg lærte meg.

Samtidig så er det heller ingen tvil i mitt sinn om at en utvikling der stadig flere av de med mest økonomisk og kulturell kapital velger bort den offentlige skolen vil svekke både den offentlige skolens kvalitet (fordi man mister mange av de ressurssterke familiene og de ressurssterke elevene) og ikke minst redusere den politiske viljen til å prioritere skolen økonomisk og symbolsk. Og det er alvorlig! Offentlig skole er et gode for samfunnet. Det er et demokratisk og økonomisk fortrinn for Norge at vi har et sett med felles verdier og forståelser som det i stor grad er den offentlige skolen som har ansvaret for å forvalte og reprodusere. At både de på toppen og på gulvet i en bedrift deler en grunnutdanning og har den samme basisen.

Når kronprinsfamilien velger bort dette for sine barn så mener jeg faktisk at de samtidig velger seg bort fra et kongehus som er en del av folket.

Jeg ønsker en sterk offentlig skole - ikke at de beste lærerne og de mest ressurssterke elevene søker seg til privatskoler. Det er negativt for hele samfunnet.

(Jeg har selv vurdert å søke meg til privatskole som lærer pga elendige rammebetingelser som lærer i offentlig skole, men har latt være pga akkurat dette).

Gammel 18-06-14, 10:03   #4
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er republikaner, og jeg blir ikke mindre overbevist om det av denne saken.

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg syns at Elin Ørjaseter satte fingeren på problemet:

"Nå kommer privatiseringens spøkelse, og det er følgende: Øvre middelklasse mister interessen for tilbud som de ikke benytter seg av. Det blir ingen igjen til å høylytt klage over dårlige sykehus, dårlige skolebygg og dårlige lærere hvis de som pleier å breie seg i samfunnsdebatten ikke bryr seg, fordi ungene deres har bedre tilbud.
Når det eksisterer gode, private tilbud, vil det offentlige tilbudet gli ut av middelklassens interessesfære. Det er det som er privatiseringens spøkelse. Mangel på engasjement fra de ressurssterke."
http://orjas.blogg.no/1403020455_kro...na_inn_i_.html

Dette er ekstremt viktig. Grunnen til at vi har gode velferdstilbud i Norge, er nettopp at middelklassen benytter seg av dem. Forskning viser at økt privatisering sannsynligvis vil gi et dårligere offentlige tilbud på sikt.

Jeg tipper at OIS får økt søkning pga. dette. Mange foreldre er villig til å betale mye for å få egne barn inn på samme skole og i samme klasse som en kommende monark. Nettverksbygging starter tidlig i noen miljøer.

Gammel 18-06-14, 10:08   #5
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg tipper at OIS får økt søkning pga. dette. Mange foreldre er villig til å betale mye for å få egne barn inn på samme skole og i samme klasse som en kommende monark. Nettverksbygging starter tidlig i noen miljøer.

Jeg tror du har helt rett.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 14:42   #6
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Dessverre ja. Vi hadde tenkt å prøve å få lillesøster inn dit neste år vha søskenprioritering; det kan vi sikkert skyte en lang hvit pil etter nå.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 11:55   #7
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg ønsker en sterk offentlig skole - ikke at de beste lærerne og de mest ressurssterke elevene søker seg til privatskoler. Det er negativt for hele samfunnet.

Ja!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.