|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
By the Sea
|
Sv: Lærerstreik!
Men da må du melde deg inn i noe annet. Vi ville hatt det rævva alle sammen om det ikke hadde vært for fagforeningers utrettelige arbeid gjennom tidene.
|
|
#3 |
|
© All rights reserved
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
By the Sea
|
Sv: Lærerstreik!CD - ja, lærerjobben er slitsom. Den passer best om man har kapasitet utover å jobbe en normaluke, og dette har jeg kjent på når jeg ikke har vært i toppform de siste par årene. Sånn er det med alle yrker som enten krever fast overtid eller som har intense perioder. Det er slitsomt mens det står på. Det er kun fakta, det.
|
|
#5 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Og insinuasjoner om at noen har valgt læreryrket pga arbeidtida, synes jeg ikke det er verdt å svare på, engang. Det er en fornærmelse mot profesjonelle fagfolk med lang utdanning og omtrent like irrelevant som at sykepleiere velger yrket for å møte en lege de kan gifte seg med.
|
|
#6 |
|
Protonterapeut
|
Men det er jo lærerne selv som insinuerer det når de truer med å slutte som lærer om de ikke får beholde arbeidstiden de har?
|
|
#7 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Nei, de kan like gjerne insinuere at de ikke mener det er faglig forsvarlig å endre arbeidstidsavtalen.
|
|
#8 |
|
Snikende tiger
|
Som flere før meg har påpekt, så er det stort sett (kanskje med ytterst få unntak) ikke selve arbeidstida - altså lenger arbeidstid på skolen - som er grunnen. Men hvis jeg ikke får gjort jobben min ordentlig, satt eleven i fokus og hevet kompetansen til mine elever på best mulig måte, så kan jeg heller finne noe annet å gjøre. Jeg ble ikke lærer for å være barnevakt og bare oppbevare elevene på skolen mens foreldrene er på jobb...
|
|
#9 |
|
audio, video, disco
Ut fra eget standpunkt, kan ikke snakke for alle, vil det da bunne i at jeg ikke vil få gjort jobben min godt nok. Den dagen jeg ser at elevene ikke får god nok undervisning, vil mye av fundamentet mitt som lærer falle bort.
|
|
#10 |
|
Travelt opptatt
|
Du hører "jeg vil ha mye fri", jeg hører "jeg kan ikke gjøre en god jobb hvis jeg ikke kan jobbe lange dager i stressperioder".
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det du skriver her er noe jeg også har lagt merke til, men som blir veldig komplisert PR-messig å få fram tror jeg. |
|
|
|
|
#12 |
|
Protonterapeut
|
Og der ligger kjernen til PR-problemet som Utdanningsforbundet nå har. Litt som sykepleierforbundet med den idiotiske robot-reklamen sin. Skivebom ifht. hvilket poeng man sitter igjen med.
Spørsmål 1: Jeg får begge deler. Mest av det siste, som i jobbe gratid etter ordinær arbeidstid. Begge deler er rimelig, det kommer an på utgangspunktet for merarbeidet.
|
|
#13 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Du skal ikke se bort ifra at det finnes sykepleiere som faktisk ble det for å finne seg en kjekk lege. Akkurat som at det finnes lærere som ble det pga arbeidstidene. (Jo, de finnes. Jeg har snakket med flere gjennom årene som har sagt rett ut at det var hovedgrunnen til valg av utdanning.) ikke alle gjør sine veivalg etter De Rette kriteriene.
|
|
#14 |
|
Make it count!
Selvsagt finnes det lærere som er lærere for all the wrong reasons (og leger, sykepleiere, advokater, prester og budbilsjåfører). Hva er poenget? Skal disse være utgangspunktet for skolens organisering?
|
|
#15 |
|
Snikende tiger
|
Men hvorfor er det alltid unntakene som skal legge føringer for hvordan det faktisk er? Jeg vet om et par talentløse jordmødre, som aldri burde hatt med kommende/nybakte mødre å gjøre i det hele tatt. Det betyr ikke dermed at det er normen for jordmødre i det ganske land.
|
|
#16 |
|
|
Hvorfor i alle dager skulle det være negativt å også vekte arbeidstidsbetingelser når man vurderer fremtidig karriere? Herlighet, jeg har snust på muligheten for å bli lærer selv, og da er jaggu arbeidstidsbetingelsene (også de eventuelt kommende) noe av grunnen til at det er fristende. |
|
|
|
|
#17 |
|
Make it count!
Det er forskjell på å la arbeidsbetingelsene være hovedårsak til valg av yrke, og å la det være en del av totalvurderingen. Det siste er selvsagt, det første er det jeg tror Teflona reagerte på.
|
|
#18 |
|
audio, video, disco
Javel, jeg har faktisk aldri hørt noen kollegaer ytre det som argument, kanskje fordi det ikke er helt kosher å gå inn i yrket på det grunnlaget.
|
|
#19 |
|
|
Jøss. |
|
|
|
|
#20 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Jeg skjønner godt at den kan være slitsom. Som sykepleierjobb, lege, markedssjef, advokat og alle andre jeg ikke kom på i farten som krever noe spesielt.
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|