|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
By the Sea
|
Sv: Anita Krohn Traaseth - Godt nok for de svinaJeg har hatt for mange dårlige ledere med lederutdanning i baggasjen til at jeg tenker at ledelse er et fag og ikke en personlig egenskap.
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Sv: Anita Krohn Traaseth - Godt nok for de svina
Som kronisk syk har jeg møtt mange ræva leger og sykepleiere - det betyr ikke at jeg ikke tror medisin er et fag. Verdien ligger selvfølgelig i utøvelsen, men jeg tviler på at utøvelsen kan eksistere uten en kunnskap/kompetanse i bunn. Hvordan kunnskapen/kompetansken er tilegnet er mindre viktig.
|
|
|
#3 |
|
By the Sea
|
Nei. Alt man har av menneskelige egenskaper går det an å utvikle. Og selvfølgelig er faglig ballast en del av pakka. Men har du ikke de egenskapene som trengs, hjelper ikke utdanning. Har du de egenskapene som er nødvendig, vil utdanning gjøre deg enda bedre. Gjelde mange yrker og stillinger, ikke bare lederjobber.
|
|
|
#4 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Men det ene utelukker jo ikke det andre. Det finnes godt utdannede ledere som ikke passer til å lede det teamet de har, uten at de nødvendigvis er dårlige ledere per se. På samme måte som det finnes fantastisk dyktige kirurger som helst bør overlate kontakt med våkne pasienter til andre.
|
|
|
#5 |
|
By the Sea
|
Sv: Anita Krohn Traaseth - Godt nok for de svinaDet jeg tenker på endel for tiden, er at jeg synes det er uheldig med ledere i alle lag som er sjefer heller enn ledere - folk som er motivert av makt, heder og ære og følgelig selvsentrerte. Det er ikke personer jeg ønsker meg over meg i arbeidslivet.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|