Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Tog til Syden

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-07, 21:35   #1
alphaMale
The Million Dollar Man

alphaMale sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
alphaMale er litt kulalphaMale er litt kul
Standard

Sv: Tog til Syden

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ok, da har jeg fått svar fra to som jobber i Star Tour, hvorav den ene i markedsavdelingen. Det kan oppsummeres slik:

Dette turopplegget et et prøveprosjekt i Norge, og turene samkjøres med svenske Star Tour, dvs. det selges fra samme kapasitet, og ettersom det har vært stor suksess i Sverige, er det ikke mange turer som ble tilbudt nordmenn da salget av disse turene startet i Norge for i underkant to uker siden. Det er altså få billetter som ligger til salg. Svenskene er som kjent langt mer miljøbevisst enn nordmenn (foreløbig...but we are getting there!!!) og dette er blitt en litt trendy måte å reise på for de ivrigste miljøvern-aktivistene i Sverige. I tillegg er det mange eldre som benytter seg av tilbudet (som ser togreisen som nesten den største opplevelsen av hele reiser), og i tillegg mennesker med flyskrekk, som endelig kan komme seg til Syden uten å grue seg i månedsvis for reisen.

(Altså var jeg ikke så langt unna sannheten i mine spekulasjoner og antakelser tidlig i tråden. for de som mente jeg var så negativ, noe jeg IKKE er ettersom jeg synes dette er et spenstig turtilbud fra Star Tour nå i 2007 når alt skal være så innmari effektivt og billig osv. )

I tillegg innrømmer Star Tour at de har benyttet seg helt bevisst av gratis-reklamen de nå får i medier etter at stormen har blåst ganske kraftig rundt dette med CO2-utslipp fra fly,og at de da hiver seg på og tilbyr et miljøvennlig reisealternativ er skikkelig god markedsføring for Star Tour.

Neste år vil det bli tilbydt flere reiser til forhåpentligvis også flere destinasjoner.

Men du "glemte" å spørre om følgende:

- Hvor mange plasser pr avgang har de satt opp i år?
- Hvor mange avganger totalt i år?
- Hvor mye er ledig?
- Hvor stor har pågangen vært?
- Ser Star Tour dette som en suksess?
- Hvor mange av de "ivrigste miljøvern-aktivster" er det i Sverige?

Og hva har det med saken å gjøre at Star Tour "innrømmer" (haha) at de "har benyttet seg helt bevisst av gratis-reklamen de nå får i medier etter at stormen har blåst ganske kraftig rundt dette med CO2-utslipp fra fly"???

Jeg jobber tilfeldigvis i et selskap som har direkte kontakt med flere av avdelingene på StarTour (bla markedsavdelingen). Jeg kan godt ringe direkte til de forskjellige avdelingene selv og få svar om ikke du får det...

- Friends help you move, REAL friends help you move bodies.
alphaMale er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 22:11   #2
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alphaMale, her.

Men du "glemte" å spørre om følgende:

- Hvor mange plasser pr avgang har de satt opp i år?
- Hvor mange avganger totalt i år?
- Hvor mye er ledig?
- Hvor stor har pågangen vært?
- Ser Star Tour dette som en suksess?
- Hvor mange av de "ivrigste miljøvern-aktivster" er det i Sverige?

Og hva har det med saken å gjøre at Star Tour "innrømmer" (haha) at de "har benyttet seg helt bevisst av gratis-reklamen de nå får i medier etter at stormen har blåst ganske kraftig rundt dette med CO2-utslipp fra fly"???

Jeg jobber tilfeldigvis i et selskap som har direkte kontakt med flere av avdelingene på StarTour (bla markedsavdelingen). Jeg kan godt ringe direkte til de forskjellige avdelingene selv og få svar om ikke du får det...

Gud i himmelen altså... ja,ja. Nå ble jeg redd gitt

Nå skal du ha tall på alt som er bare for at jeg kom med en del opplysninger skaffet til veie på privat initiativ, etter at jeg kverulerte litt når du sa at det var en suksess fordi alt var utsolgt! Suksess avhenger av litt mer enn det, bl.a. gjenkjøp. Det virker som du kun er ute etter "å ta meg på noe" fordi jeg av en eller annen grunn finner konseptet spennende, men stiller spørsmålstegn ved en del ting i forbindelse med dette konseptet, bl.a. at jeg tviler på at det vil bli en suksess i Norge. Jeg forstår ikke poenget ditt med det siste innlegget ditt.

Ring markedsavdelingen i Star Tour og spør selv du! Da får du kanskje de svarene du ønsker

Det er for deg og meg klinkende likegyldig om de har 150 eller 15 seter pr. avreisedato, så lenge du/familien din får plass, for antakeligvis kan StarTour såkalt requeste det antall togbilletter de ønsker direkte fra NSB dersom de vil trenge flere plasser enn det de har "liggende inne for bestilling". Likeledes kan de requeste flere hotellrom dersom allotment-hotellene er fylt opp (dvs. det er fullt på de hotellene som Star Tour allerede har forhåndsbetalt før sesongen starter), og kjøpe ekstra hotellrom til de gjester som ønsker seg til Italia men som ikke er så nøye på hvor de skal bo (eller at hotellet ikke er avbildet på Star Tours nettsider eller reisekatalog). Så dersom du bestemmer deg for å reise på et slikt opplegg fra neste års sesong så kan jeg nesten garantere at du vil få plass. I år er en prøvesesong og da vil jeg tro det vanskelig vil la seg gjøre å få til fler plasser ettersom de har begrenset reiseledervirksomhet/agentvirksomhet, og sikkert ganske begrenset hotell-kapasitet og i det hele tatt på reisemålet.

Antall avganger kan du selv finne ut ved sjekke nettsidene til StarTour. Likeledes vil du der kunne finne ut om det er plass på den avgangen du ønsker eller ikke. Finner du ikke ut av det, så ring StarTour. Jeg jobber ikke i bookingavdelingen til StarTour.

Star Tour ser det som en suksess - I Sverige. Det kan du selv lese om du har giddet lese medieoppslagene som jeg hadde med i HI:

"Dette begynte som en vill nordisk idé. Vi lanserte det forsiktig i Sverige, og startet samtidig produksjonen i Norge. Responsen har vært veldig god i Sverige, og vi måtte fremskynde prosessen i Norge på grunn av det, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour."

Det er for tidlig å si om det er en suksess i Norge før turene i det hele tatt har startet opp og mindre enn et par uker siden de første turene ble solgt. Å si om det er/blir en suksess eller ikke avhenger vel også litt på de tilbakemeldinger de får fra gjestene som har prøvd-og kommer til prve ut ut denne ferieformen også. Det kan til og med du forstå, tror jeg.

Såvidt meg bekjent blir man ikke spurt ved bestilling om man er miljø- vern-aktivist om man har flyskrekk eller ikke. Det er vel en følelse de som har gjennomføt markedsundersøkelsene sitter igjen med, samt hva de som sitter på booking/salg tilbakemelder. Man får nemlig en viss menneske-kjennskap og kunnskap av å jobbe med salg og å snakke med mennesker. Mulig at de etterhvert kommer til å føre en form forstatistikk på årsaker/målgrupper osv. til valg av denne reiseform på evt. spørreskjemaer som gjestene må fylle ut etter endt reise. Hva vet jeg. Tiden vil vise.

Det har ingenting med saken å gjøre at StarTour benytter seg av den gratisreklamen de før i kjølvannet av CO2/utslipp/debatten. Men det hjelper jo absolutt på å lansere et slikt reisetilbud som er så til de grader "i tiden" når det er så mye blest omkring dette med miljø, miljøvennlige reisevalg osv.

Sist redigert av Elin : 22-05-07 kl 22:31.
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 23:09   #3
alphaMale
The Million Dollar Man

alphaMale sin avatar

Standard

Sitat:

Gud i himmelen altså... ja,ja. Nå ble jeg redd gitt

Jeg sier stopp her, for jeg aner at dette kan ende med en diskusjon langt utenfor tema, og det er ingen av oss tjent med

Takk for at du tok deg tid til å svare meg, og god tur videre!

Gammel 23-05-07, 00:16   #4
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alphaMale, her.

Jeg sier stopp her, for jeg aner at dette kan ende med en diskusjon langt utenfor tema, og det er ingen av oss tjent med

Takk for at du tok deg tid til å svare meg, og god tur videre!

Du sier stopp hvorfor sa du?

Dårlig unnskyldning for å være svar skyldig, men dog... det aksepterer jeg.

Gammel 23-05-07, 10:39   #5
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke tatt tog til Syden nei, skal vi noen plass tar vi fly. Tog er kjedelig og tar lengre tid.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 10:44   #6
alphaMale
The Million Dollar Man

alphaMale sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Du sier stopp hvorfor sa du?

Dårlig unnskyldning for å være svar skyldig, men dog... det aksepterer jeg.

Så fint at du aksepterer det, jeg hadde virkelig blitt lei meg om du tok det ille opp!

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.