Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

The Hunger Games/Dødslekene: Hvilken alder?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-14, 00:25   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The Hunger Games/Dødslekene: Hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Leser dere alle bøkene selv, dere som skriver om å foreslå og anbefale for barna deres?

Jeg gjør ikke det. Jeg leser masse YA-greier helt på eget initiativ, og foreslår dem for Poden etter hvert som jeg tror han vil være interessert, men jeg leser ikke alt han leser. (Og han leser for den del ikke alt jeg leser heller. ) Men både Harry Potter, Ringenes Herre og alt av Terry Pratchett har jeg jo lest og gjenlest i mange år, lenge før jeg fikk barn selv. Og Hunger Games-serien leste jeg da den var ny. Percy Jackson, derimot, har jeg for eksempel ikke lest.

Jeg har heller ikke lest Gone-serien selv, men tror gjerne på at den ikke er så fryktelig bra. Jeg har derimot lest Pullman, og når Poden etter hvert går tom igjen, kommer jeg nok til å foreslå The Golden Compass for ham. (Men siden han nettopp har begynt på Terry Pratchett, regner jeg med at det tar litt tid før han er i markedet for nye bøker. )

Gammel 11-08-14, 00:30   #22
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leser dere alle bøkene selv, dere som skriver om å foreslå og anbefale for barna deres?

Stort sett ja, ikke som prinsipp, men fordi jeg leser store mengder fantasy/sci-fi så det er jo meg mange av barna blant slekt og venner får anbefalingene fra i utgangspunktet.

Gammel 11-08-14, 00:31   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Stort sett ja, ikke som prinsipp, men fordi jeg leser store mengder fantasy/sci-fi så det er jo meg mange av barna blant slekt og venner får anbefalingene fra i utgangspunktet.

Ja, den første Gone-boken fikk jo for eksempel Poden fra deg. (Og den første Harry Potter-boken fikk jeg i sin tid fra deg. )

Gammel 11-08-14, 00:32   #24
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, her er det slik at guttungen elsker fantasy og jeg misliker det voldsomt og har alltid gjort det. Aner ikke hvorfor.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 00:33   #25
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Min tolvåring fant fram til disse bøkene på egen hånd og leste dem (på engelsk) da han var 11, muligens ikke fylt 11 heller. Skal mye til for at jeg hindrer ham i å lese bøker. Men jeg tror ikke de passer for alle elleveåringer (eller for alle i det hele tatt).

Han elsker både bøkene og filmene og har ventet og ventet på hver film.

Samme med tolvåringen min.
Jeg var ikke begeistret, men nektet ham ikke. Vi snakket en del om bøkene og det tror jeg var viktig.
Jeg nektet ham "The Shining" ett år tidligere og har snakket med ham om enkelte andre bøker som han har ønsket å lese, men som jeg tenker at det er lurt å vente med,

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 01:00   #26
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Flott med mange innspill! Det er snakk om poden på 9 år dette, og siden jeg ikke har lest de selv så trengte jeg litt input. Filmene er uaktuelt at han ser ennå, og jeg tror heller ikke storesøster skal se dem med det første. Som flere nevner her - barn blir satt til å drepe barn. Alt koker liksom ned til det. Og jeg var faktisk ganske satt ut over aldersgrensen på filmene. Det hjelper faktisk ikke at det hele krydres med masse farger, sære kostymer og funky hårsveiser på sositeten der - det er virkelighetsnært nok ellers synes jeg. Men i noen tilfeller så kan bøkene være mer uskyldige og en "mykere" start. Så derfor spurte jeg. Men jeg kommer vel til å legge den på vent en god stund til. For uansett så kommer man seg ikke forbi dette at barn dreper barn, og at det er en såpass stor del av historien.

Jeg lurer da heller på Divergent-serien. Den har jeg tenkt å lese selv, så da finner jeg nok det ut om det kan være noe. Men jeg har sett den første filmen, og tror dystopiske historier funker utmerket for ham.

Flere her nevner Gone-serien. Hvordan er den? Hva handler den om? Bare sett forsiden på bøkene rundt om.

Gammel 11-08-14, 01:05   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg synes Hunger Games-bøkene er mer brutale enn filmene, i grunnen - men de fleste vil vel reagere kraftigere på å se ting enn å lese om dem, så det er vel grunnen til at de er gjort sånn.

Har som sagt ikke lest Gone selv, men ut fra det jeg hører, og ut fra det Poden sier, er det ganske dystre greier som jeg ikke i utgangspunktet ville anbefalt til en niåring. Her, som i Hunger Games, er det snakk om unge hovedpersoner uten voksne til stede som slåss og/eller forsvarer seg mot hverandre, på til dels ganske brutale vis.

Da heller Percy Jackson (og de andre bøkene til Rick Riordan), eller de norske fantasy-bøkene til Sigbjørn Mostue, eller Northern Lights-serien til Philip Pullmann, eller Blekkhjerte-serien til Cornelia Funke, eller Jordsjø-trilogien til Ursula K. Le Guin, eller Hobbiten og Ringenes Herre. (For jeg antar at Harry Potter og Narnia og alle bøkene til Roald Dahl er kjent nok til at de ikke er nødvendige å nevne?)

Gammel 11-08-14, 01:17   #28
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Det er rett før han er ferdig med Percy Jackson nå, og de har han slukt på null komma niks, og vanskelig å nå frem til ham når han har nesen i Kindle'n Har Vindeltorn (Almhjell) liggende klar til ham, samt Nobel-mysteriet (Dybvig), men ikke lest de selv. Han er ikke sååå keen på å lese de bøkene som han har sett filmatisert, for han har gjerne sett filmene ørtogførti ganger (LotR, Hobbiten (dog har han lest nesten hele den), Harry Potter etc. ) Mulig jeg kan selge inn Narnia. Roald Dahl har ikke fenget ham noe særlig. Skal sjekke ut de andre, Skilpadda Supre tips!

Og takk for input på The Hunger Games. Når bøkene er verre så utgår de så absolutt.

Gammel 11-08-14, 01:26   #29
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg lurer da heller på Divergent-serien. Den har jeg tenkt å lese selv, så da finner jeg nok det ut om det kan være noe. Men jeg har sett den første filmen, og tror dystopiske historier funker utmerket for ham.

Flere her nevner Gone-serien. Hvordan er den? Hva handler den om? Bare sett forsiden på bøkene rundt om.

Jeg har lest den første Divergen, og bortsett fra at det ikke er noen imponerende bra bok, så er den langt mindre brutal enn Hunger Games, syns jeg. Jeg ville i utgangspunktet antatt at den passer for et eldre publikum enn ni år (ikke minst på grunn av det romantiske aspektet ved den), og kanskje er den i overkant avansert for en niåring. Drap forekommer i mangefall, og den kan helt sikkert virke skummel på mange, så vanskelig å si hvordan din niåring vil reagere. Jeg kommer ikke til å anbefale den for min sarte 12-åring i år.

Jeg kjøpte Gone til 12-åringen i sommer, men den ba hun om å få bytte, for den hadde hun hørt om og trodde ville være alt for skummel. (Akkurat som du spådde, Skilpadda.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 01:32   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Har han lest den egyptiske serien til Rick Riordan også, IzziCreo? Kanekrøniken? Den første heter Den røde pyramiden.

Gammel 11-08-14, 01:43   #31
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Ja, Divergent virker mye mindre brutal enn Hunger Games for meg også - men jeg har som sagt kun sett filmene. Han er ikke lettskremt egentlig. Ihvertfall ikke når det kommer til action og slikt. det må være mer psykologisk for å vippe ham av pinnen (som hos mamma'n :fsparke: ). Men kjærlighetsskvip er nok en mulig deal breaker for han - det er jo så æsj

Nei, Kanekrøniken har han ikke lest, Skilpadda. Den vil han helt sikkert lese, men jeg tenkte at det kunne være greit å lese litt annet mellom Percy og en ny Riordan-serie.

Hvordan er Skyggejegerne (Mortal Instruments?) mon tro? Han fikk filmen til jul, men måtte bytte den, da den fikk endret aldersgrense til 15 år. Han vil nok absolutt være interessert i Capt. America infoen som kom tidligere i tråden her - han synes det er skikkelig på jordet at de skal lage en Capt. film med 15 årsgrense (men det hadde jo den forrige også, men den er jo ganske kjedelig...).

Gammel 11-08-14, 01:47   #32
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Min ti-åring leste denne serien i vår en gang. Hun synes de var sykt bra. Har ikke lest dem selv, men forstår at det ikke er barnebøker.

Gammel 11-08-14, 01:58   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

JHan vil nok absolutt være interessert i Capt. America infoen som kom tidligere i tråden her - han synes det er skikkelig på jordet at de skal lage en Capt. film med 15 årsgrense (men det hadde jo den forrige også, men den er jo ganske kjedelig...).

Nei, den forrige hadde 11-årsgrense, i likhet med Avengers, Thor og alle de andre.

Gammel 11-08-14, 02:04   #34
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, den forrige hadde 11-årsgrense, i likhet med Avengers, Thor og alle de andre.

Ok. Da husket jeg feil Håper den som er ute nå er bedre

Gammel 11-08-14, 02:05   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ok. Da husket jeg feil Håper den som er ute nå er bedre

Det er den, den er kjempebra. Absolutt en av de beste MCU-filmene.

Gammel 11-08-14, 04:26   #36
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående Hunger Games:
Mitt inntrykk er at det er vi voksne som synes tanken på at barn dreper barn er helt forferdelig. Ungdommene som leser, de indentifiserer seg med heltinnen som heller forsvarer enn å angripe og de ser jo for seg at de skulle ha klart seg helt fint de.

Bøkene oppleves ikke som grusomme for dem, og jeg vet ikke helt hvorfor, men de tar det på en måte ikke inn over seg sånn som vi voksne. Kanskje fordi for en tolvåring så er 17åringer voksne?

I Goneserien så synes de at det er en kul tanke at voksne er borte, i trygg forvissing om at de lever i en sodapoprosa hobbitlandboble. Jeg tror det de fordi de er så trygge at dystopier er så fascinerende. Tviler på at barn som lever i utrygge omgivelser har samme fascinasjon for det som vestlige unger.

Gammel 11-08-14, 08:43   #37
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ja, det har du jo rett i, Esme. Jeg syntes jo HG var grusom, ikke pga blod og vold, men det triste, grusomme i å hevne seg på familier og barn på den måten. Frykten til søsteren osv. Hulk.

Trenger å få min 9- åring litt mer interessert i lesing. Han er egentlig interessert. , men har liksom ikke kommet skikkelig i gang. Må finne en bra bok jeg kan lese for ham.

Gammel 11-08-14, 09:34   #38
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Ja, her er det slik at guttungen elsker fantasy og jeg misliker det voldsomt og har alltid gjort det. Aner ikke hvorfor.

Samme her, det er helt utenkelig for meg å sette meg ned med en sånn bok. Datteren min elsker det, og synes alle andre bøker blir latterlig kjedelige.

Gammel 11-08-14, 09:37   #39
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Her er en anbefaling fra min datter:
http://www.barnebokkritikk.no/module...content&id=914

Det er en trilogi. Hun har lest den første og hørt de to neste på svensk lydbok.

Disse var visstnok bedre enn Hunger Games i følge henne. Men det er en tendens til at det er den sist leste serien som blir ranket høyest.

Gammel 11-08-14, 09:58   #40
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

(Jeg leste Dødslekene, og tenkte Divergent-serien da jeg svarte: )

Jeg tror at jeg ville sagt 12-13-ish. Knotten har ikke lest dem, men jeg har dem uansett bare på engelsk.
Ikke fordi det er så voldelig eller noe, men fordi jeg ikke er helt sikker på om han forstår så mye av det. Litt usikker, mulig jeg må lese dem om igjen. Lenge siden jeg pløyet gjennom.
Har ikke sett filmen, enda.

Måtte oppdatere første innlegget mitt, for jeg tenkte på Divergent og ikke Dødslekene da jeg svarte.

Så om jeg skal svare ut fra faktisk Dødslekene:
Samme, 12-13 år. Ja, de dreper hverandre. Men det er jo en del av spillet, bokstavelig talt, og jeg er helt enig med Esme. De ser det ikke på samme måte som voksne. Jeg har sett filmene, så langt. Knotten har ikke.

Divergent-serien er jo mye lettere, men det er jo mye survival of the fittest der også. Unektelig inspirert av Dødslekene, og selv om jeg ikke synes de to første bøkene var så verst, er bok nummer 3 ikke noe bra. Den bærer preg av hastverk og dårlige løsninger. & Jeg har ikke sett filmen.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.