Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-14, 00:08   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvis du jobber 46,3 t en uke så har du 3 timer i plusstid. Hvis det da er hakket roligere uka etter kan du velge å jobbe 40,3 t da, og da er det vel ingen som legger seg opp i når du avspaserer de timene gitt at det ikke går utover arbeidsoppgaver? Sånn er det bra at det er, men det er endel yrkesgrupper som ikke har den friheten. Og det er de færreste som kan avspasere når de vil i løpet av året, for mange er avspaseringstimer i praksis gratisarbeid fordi det aldri passer. Det er det vel delvis for dere også såvidt jeg har skjønt.

I prinsippet har du rett, men det er litt mer komplisert enn dette:

Lærerens arbeidsuke er på 43,5 timer. Disse deles opp i bundet og ubundet tid. Den bundne tida er de timene i uka vi er pålagt å være til stede på arbeidsplassen. I den inngår undervisning, faste møter, tid satt av til elevsamtaler og X antall timer med tilstedeværelse uten spesifiserte arbeidsoppgaver (her kan ledelsen legge andre møter, og ellers fyller vi tida selv med samarbeid på fag og trinn, forberedelse og faglig oppdatering, f.eks.). I dagens avtale utgjør dette ca 30 klokketimer. Den ubundne tida er de timene vi disponerer selv og som KS vil redusere/sikkert på sikt fjerne.

De timene det er snakk om her går av den ubundne tida, dvs at det jeg jobber over 43,5 t en uke må jeg bruke til å redusere den ubundne tida en annen uke. Jeg kan ikke bruke dem til å redusere den bundne tida, og det er dermed f.eks. umulig å bruke dem til å ta fri en dag og dra på skitur eller reise bort.

Etter min mening er dette et ypperlig system for skoleverket. Det tar høyde for svingningene i arbeidsmengde og gir oss en viss fleksibilitet, samtidig som det sikrer at vi er tilgjengelige for elever, kollegaer og arbeidsgiver når vi trenger å være det - i skoleåret. Jeg bruker å si at jeg streiker for retten til å jobbe 60 timer den ene uka og bare 30 den neste, og for at min nærmeste overordnede skal få lov til å fortsette å stole på at jeg gjør jobben min og fyller årsverket.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.