|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
This is normal!
|
![]() Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg er så utrolig imponert over Vårin Larsen som tør å si ifra om at hun ikke kan bli med på klassetur til London fordi hun ikke har samlet inn nok penger.
Man kan kanskje ekskludere noen elever, men det er greit så lenge man ekskluderer færrest mulig. Jah.
![]() |
![]() |
#2 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg reagerte også på utsagnet om "at så mange som mulig får delta". Er det mindre ille at bare én ikke får være med, liksom?
![]() |
#3 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg tenker det viser hvor viktig det er at noen med hodet på rette plass er klassekontakt. Og hvis man investerer i å være klassekontakt ett år, og sørger for at det blir laget retningslinjer for "hvordan vi vil ha det i denne klassen", så er sjansen rimelig god for at det blir videreført i årene etter. Det er bare å sette opp punktene på første foreldremøte med et ferdig forslag, og så blir det mest sannsynlig vedtatt. Mer eller mindre for alltid.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Det må jo være et helt vannvittig opplegg de har lagt opp til når egenanelen er 8000,- kr, jeg klarer ikke skjønne at en tur for en gruppe tenåringer kan bli så dyr. Er det fordi lærere skal være med og de må lønnes?
![]() |
![]() |
#5 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!
Etter det jeg skjønte var det i fritid. Men jeg synes det er hårreisende uansett, hvis det er ment å være en klassetur for "samhold i klassen". Rektor og lærerne må også tenke seg om to ganger. Hvis de får fri med lønn har jo rektor velsignet det. Og lærerne er med på ekskluderingen. De burde etter mitt syn si at hvis ikke alle er med kan ikke skolen gi fri eller ha noe med det å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg er helt sjokkert over denne saken, og veldig imponert over eleven som tør å stå frem. Stakkars jente, og stakkars andre i samme situasjon. Skolen og foreldrene bør skamme seg, så lenge det faktisk foregår i skoletiden så kan de jo ikke akkurat fraskrive seg noe ansvar? Er det i det hele tatt lovlig?
![]() |
#7 |
This is normal!
|
![]() Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg håper rektor får en irettesettelse fra sin arbeidsgiver pga. dette. At han har godkjent opplegget (ved ikke å si nei eller sette ned foten) og uttaler seg som han gjør, viser at han mangler en del grunnleggende holdninger han trenger i rektorrollen.
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Jan 2011
Jeg vil jo tro at det er verre å være 1 av 2 enn 1 av 37. Men det viser vel at dersom så mange har problemer med å komme opp med pengene, så er ambisjonsnivået for turen for høyt. Jeg vil tro at grunnen til at en londontur blir såpass dyr er at flyprisene blir mye høyere fra nordnorge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
De reiser jo fra Alta. Jeg tipper halve summen er for reisen innad i Norge; det er den delen som koster penger når vi reiser til utlandet. Jeg reagerte ikke på summen i det hele tatt.
![]() |
#10 |
This is normal!
|
Det jeg synes du skal gjøre, er å si at dette er helt unødvendig og antakelgivis ulovlig. Og be om at denne type turer stoppes. Gratisprinsippet i skolen er så utrolig viktig.
![]() |
![]() |
#11 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Rektor burde si tvert nei ja. Jeg leste også denne saken i går og synes Vårin er kjempetøff som går ut og belyser noe som er et problem flere steder. Det bør absolutt løftes opp og ut av skapet, så man kan jobbe for å inkludere alle og ikke ekskludere noen/få. Om det er én eller 10 som blir ekskludert så er det uansett ikke greit.
![]() |
#12 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg synes ikke slike turer er innenfor skolens mandat whatsoever. Selv har vi ok råd, og bor i en skolekrets med både en del med svømmebasseng og en del flyktningebarn. For oss (meg og mannen) er det viktig å i stor grad tviholde på gratisprinsippet, av hensyn til de mer ressurssvake. Så får heller vi fremstå som kjipe og gniene, hvis noen skulle mene det. Det er slik man skaper gode klassemiljøer.
![]() |
#13 |
Det har vært tatt opp gang på gang og vært i lokalavisen flere ganger. Det som har forandret seg er vel at turen nå legges til enten høst eller vinterferien. For før satt de som ikke fikk være med igjen på skolen. Men blir spennende å se hvordan denne saken utvikler seg og om det kommer klare retningslinjer for hva som er tillatt. Nå er det noen år før det er aktuelt for vår del, men jeg kommer nok til å si min mening dersom de fortsatt har denne turen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
This is normal!
|
For det første: Om man har råd selv, er det like god grunn til å sette ned foten. Og penget er at man trenger ikke nekte egne barn å delta. Man kan - med det regelverket som finnes i dag - forlange at turen stoppes. Hvis rektor ikke forstår det, løfter man saken til kommunenivå. Hvis ikke de skjønner at dette er feil, går man til Utdanningsdirektoratet eller FUG.
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Men er det sånn at en foreldregruppe ikke har lov til å ta initiativ til felles aktiviteter for hele klassen på fritiden?
![]() |
![]() |
#16 |
|
Nemlig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Så reagerer jeg på dette:
Nei kjære rektor. Du trenger ikke å nekte et hvert initiativ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Det er lov med felles aktiviteter. Men enten må aktivitetene være gratis eller så må pengene samles inn på en måte som ikke fører regnskap på hva hver enkelt elev har betalt. Alle penger som gis som gave, inntekter på salg eller dugnad eller innsamling av penger skal legges i en felleskasse og fordeles på alle elevene dersom gratisprinsippet skal følges. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
This is normal!
|
Jo, det er lov. Man så fort det er innom skolen (i form av at skolen er involvert i planlegging osv.) skal gratisprinsippet gjelde.
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!En annen ting som ikke kom tydelig fram.
Hvis dette her stemmer så vil turen foregå i det som ellers vil være vanlig skoletid eller er jeg fullstendig på viddene nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|