Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lar kroppshåret gro

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-14, 15:48   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lar kroppshåret gro

Jeg tror man fort kan glemme at "eget vevære" kan henge nøyere sammen med kulturen enn man tror. Jeg plukker og napper og barberer mye mer nå enn jeg gjorde som ung voksen på tidlig 90-tall. Velværet er uforandret og hårveksten rundt om kring gjør ikke meg noe personlig - jeg kjenner jo ikke håret på leggene, f.eks. Jeg barberer fordi det er det som er forventet og fordi vi blir hjernevasket til at det er det som er pent og kvinnelig og delikat og rent. (Bare ordene vi bruker, legger temmelig sterke føringer - hvem vil være ukvinnelig, udelikat og skitten?? )

Gammel 02-09-14, 15:53   #2
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg mener at de drev på og fjernet kroppshår i Egypt og Midtøsten for hundrevis av år siden? At det var et statussymbol. Men jeg har slike bøker som kilde så hehe... ikke helt pålitelig.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 10:13   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Jeg mener at de drev på og fjernet kroppshår i Egypt og Midtøsten for hundrevis av år siden? At det var et statussymbol. Men jeg har slike bøker som kilde så hehe... ikke helt pålitelig.

De bøkene hadde moren min For dere som ikke har lest dem, var det vel sånn at Angelique, en fransk adelsdame, ble tatt som slave hvoretter de plukket alt kroppshåret før hun ble fremstilt for sultanen. Men sju slør...

Men altså. Fjerning av kroppshår er vel opprinnelig religiøst foreskrevet - jeg mener at i Islam er det strenge regler for hva man skal foreta seg for å være "ren" hvis man er strengt troende, og at fjerning av kroppshår hører til det???

Mens andre religioner mener håret er hellig - sånn sett må det jo være herlig å være sikh.

Jeg synes ellers det er paradoksalt at for å være "feminin" må man fjerne noe som alle kvinner som har gjennomgått puberteten og er kjønnsmodne har. Det synlige beviset på at man er kjønnsmoden. Det er jammen rart. men klart - det er mye penger å tjene på det for veldig mange. Og mange kvinner få større og større inntektspotensiale jo flere typer hår som skal fjernes.

Jeg kjenner at fordi jeg har barn, prøver jeg i større grad å motstå samfunnspresset. Jeg vil at barna mine skal vite at sånn er kroppen, og det er greit. Men jeg har høvel.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 16:49   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg tror man fort kan glemme at "eget vevære" kan henge nøyere sammen med kulturen enn man tror. Jeg plukker og napper og barberer mye mer nå enn jeg gjorde som ung voksen på tidlig 90-tall. Velværet er uforandret og hårveksten rundt om kring gjør ikke meg noe personlig - jeg kjenner jo ikke håret på leggene, f.eks. Jeg barberer fordi det er det som er forventet og fordi vi blir hjernevasket til at det er det som er pent og kvinnelig og delikat og rent. (Bare ordene vi bruker, legger temmelig sterke føringer - hvem vil være ukvinnelig, udelikat og skitten?? )

Nettopp. Når jeg sier at jeg ikke bryr meg så er det en sannhet med litt modifikasjoner. For jeg må puste langt ned i magen og bruke mye av selvtillit og tro på egen verdi for å huske at det ikke er ekkelt med hår under armene. For det er det ikke. Så joda, det er ubehagelig i den forstand at det koster å ta valg som er utenfor a4.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.