Sv: - Bedre resultater med leksefri skole
Opprinnelig lagt inn av Ru, her.
Men i et samfunn der stadig flere unger kommer hjem til tomt hus fordi mor og far er på jobb, er det jo mye mye bedre at de lærer noe, eller får rast fra seg i mer eller mindre kontrollerte former, enn at de blir sittende pal foran tv og spill.
Jeg sliter med at dette er alternativet jeg. Jeg synes heldagsskole til 1500 er greit nok selv om jeg synes lekser også er en fin ting - men om heldagsskolen skal vare lenger, vil jeg i alle fall ikke ha den.
Det er da ikke sånn at det er heldagsskole eller tv og spill? Jeg synes det er fint at sønnen min kan gå 1430 noen dager, leke ute lenge med kamerater før middag, være på en aktivitet fra klokken 16 som han selv gjør seg klar til og sykler til, gjøre lekser med oss etterpå, istedenfor at han skal måtte være lenge på skolen og ha all leketid når det er blitt mørkt, i alle fall deler av året.
Jeg fatter ikke at det åpnes for tv og spill for barna som går hjem fra skolen, det er ikke slik at dette MÅ være alternativet. De kan leke med kamerater, lese bøker, gjøre leksene de greier alene. Jeg har sansen for at de har denne tiden til egen disposisjon uten voksne til stede, det lærer de mye av. Det er foreldrene som åpner for bruk av elektronikk i denne tiden.
|