Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å undre seg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-14, 20:09   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å undre seg

Dere tenker altså at mange som bruker begrepet "undre seg" allerede har gjort seg opp en mening og at "undre" bare en en omskrivning av "fordømme." Det synes jeg faktisk også var ganske fordømmende.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 20:10   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Dere tenker altså at mange som bruker begrepet "undre seg" allerede har gjort seg opp en mening og at "undre" bare en en omskrivning av "fordømme." Det synes jeg faktisk også var ganske fordømmende.

Det er mer erfaringsbasert enn fordomsbasert. Jeg må si at jeg undrer meg litt over at du ikke har oppdaget det tidligere?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 20:15   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er mer erfaringsbasert enn fordomsbasert. Jeg må si at jeg undrer meg litt over at du ikke har oppdaget det tidligere?

Så hvis jeg har erfart at muslimer flest (de jeg kjenner) er late slasker, så kan jeg kalle det en erfaringsbasert påstand, noe som utelukker at jeg er fordomsfull?

Jeg flisespikker litt nå, men jeg synes også det er en interessant diskusjon. Litt i forhold til det Blå skriver: Jeg undrer meg virkelig over valgene til noen av personene som er med i Luksusfellen f.eks. Undrer, som i at jeg ikke kan fatte og begripe at de kan bruke 5000 kr i måneden på pynteting til hjemmet når de ikke har råd til husleien, sånne ting. Jeg føler ikke at jeg fordømmer dem, i alle fall ikke som jeg vet om selv, men det er kanskje en hårfin grense der et sted?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 20:18   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så hvis jeg har erfart at muslimer flest (de jeg kjenner) er late slasker, så kan jeg kalle det en erfaringsbasert påstand, noe som utelukker at jeg er fordomsfull?

Ah, nei. Det hadde jo ikke vært greit.

Men jeg er hellig overbevist om at "jeg undrer meg over hvorfor [en eller annen] gjorde [et eller annet] i nesten alle tilfeller ytres i en situasjon hvor den som "undrer seg" egentlig mener at det en eller annen gjorde var noe uheldig eller rart på en negativ måte.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 20:17   #5
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, men det er da temmelig åpenbart i enkelte sammenhenger?

Det er ganske stor forskjell på å stille disse spørsmålene:
(hentet fra en helt tilfeldig valgt tidligere arbeidsdag)

- Hvor mye alkohol vil du anslå at du har drukket det siste døgnet?

- Var det virkelig nødvendig å tømme butikkene for øl før du kom til avrusning?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.