Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-14, 22:40   #1
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Min bestemor bruker et eller annet heftig sovemiddel som man visstnok egentlig ikke gir ut på resept en gang lengre. Hun er dog 94 og dette er den eneste medisinen hun bruker så legen er grei (?) med henne.

Gammel 30-09-14, 09:45   #2
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Min bestemor bruker et eller annet heftig sovemiddel som man visstnok egentlig ikke gir ut på resept en gang lengre. Hun er dog 94 og dette er den eneste medisinen hun bruker så legen er grei (?) med henne.

Når man er 94 år gammel, synes jeg det må være greit å kjøre en Rema 1000-løsning på søvnproblemer (tipper det her er Flunipam/Rohypnol det er snakk om). Om hun så skulle blitt avhengig i en så voksen alder, kan det umulig spille noen stor rolle

Gammel 30-09-14, 11:38   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Når man er 94 år gammel, synes jeg det må være greit å kjøre en Rema 1000-løsning på søvnproblemer (tipper det her er Flunipam/Rohypnol det er snakk om). Om hun så skulle blitt avhengig i en så voksen alder, kan det umulig spille noen stor rolle

Min bestefr gikk ut av livet som avhengig av sterke sovepiller, og jeg syns ikke man skal si at "ah, de er gamle, det er ikke så nøye om de blir rusavhengige".

Det tok veldig mye livskvalitet ut av de siste årene hans, og jeg er temmelig forbannet på legene som skrev ut helt uten hemninger eller oversikt over hvor mye han brukte.

Gammel 30-09-14, 11:45   #4
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Min bestefr gikk ut av livet som avhengig av sterke sovepiller, og jeg syns ikke man skal si at "ah, de er gamle, det er ikke så nøye om de blir rusavhengige".

Det tok veldig mye livskvalitet ut av de siste årene hans, og jeg er temmelig forbannet på legene som skrev ut helt uten hemninger eller oversikt over hvor mye han brukte.

Min salige mormor fikk et helt annet liv etter at hun kom på sykehjem og noen andre overtok kontrollen på hvor mye piller hun fikk i seg. Vi trodde hun var begynnende senil, ustø, svimmel og ikke "helt der" i det hele tatt. Helt feil, hun hadde bare knasket tabletter dagen lang. (Også kalt "kristelig rus" her på sørvestlandet. Må ikke drikke kan du skjønne, men tabletter står det ikke noe om i bibelen...)

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 11:59   #5
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Min salige mormor fikk et helt annet liv etter at hun kom på sykehjem og noen andre overtok kontrollen på hvor mye piller hun fikk i seg. Vi trodde hun var begynnende senil, ustø, svimmel og ikke "helt der" i det hele tatt. Helt feil, hun hadde bare knasket tabletter dagen lang. (Også kalt "kristelig rus" her på sørvestlandet. Må ikke drikke kan du skjønne, men tabletter står det ikke noe om i bibelen...)

Svært mange eldre kommer på sykehjem med voldsomme mengder legemidler. Vi leverer såkalt multidose hos oss, og farmasøytene "vasker" i samråd med legene behandlingen, slik at de ofte reduserer antallet legemidler betydelig. Det er også et stadig økende fokus på bruken av beroligende legemidler (Valium/Vival), fordi denne GIR f.eks demente mer uro (hvorpå de da medisineres i ENDA større grad osv) og er kjent for å gi utstøhet med påfølgende fare for fall og fallskader. Begrepet "nervemedisin" er et litt forfinet uttrykk som fortsatt henger igjen særlig hos eldre damer.

Gammel 30-09-14, 11:55   #6
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Da misforsto du meg, jeg tenker overhode at gamle ikke skal ha det bra, og er sterk motstander av å gi medikamenter som gir en LAVERE livskvalitet. Det jeg mener er at hvis en dame på nesten 100, sover godt på vanedannende legemidler, slik at hun får det BRA PÅ DAGTID, synes jeg det må være OK fremfor å drive med søvnhygieneprosjekter.

Å tilpasse individuelt er selvsagt viktig, og fikk ikke med meg at livskvaliteten til denne nevnte damen ble forringet. I tilfellet til din bestefar høres det absolutt som om han kunne prøvde noe annet.

Gammel 30-09-14, 11:58   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Da misforsto du meg, jeg tenker overhode at gamle ikke skal ha det bra, og er sterk motstander av å gi medikamenter som gir en LAVERE livskvalitet. Det jeg mener er at hvis en dame på nesten 100, sover godt på vanedannende legemidler, slik at hun får det BRA PÅ DAGTID, synes jeg det må være OK fremfor å drive med søvnhygieneprosjekter.

Å tilpasse individuelt er selvsagt viktig, og fikk ikke med meg at livskvaliteten til denne nevnte damen ble forringet. I tilfellet til din bestefar høres det absolutt som om han kunne prøvde noe annet.

Jeg tror ikke avhengighet er bra for noen, ei heller eldre. Det virker sløvende og gjør også at effekten reduseres over tid.

Nå kan det selvsagt godt hende at nevnte 94 år gamle mormor ikke er der, det bare trigget en kjepphest her.

Gammel 30-09-14, 12:02   #8
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Jeg tror ikke avhengighet er bra for noen, ei heller eldre. Det virker sløvende og gjør også at effekten reduseres over tid.

Nå kan det selvsagt godt hende at nevnte 94 år gamle mormor ikke er der, det bare trigget en kjepphest her.

Det finnes innsovningsmidler som ikke har hangovereffekt dagen etter også, men de gir jo heller ikke den tunge søvnen som gjør at man sover natten igjennom. Skjønner godt at du er sint når du "mister" bestefaren din til rus uten at legen vil gjøre noe med det.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:32.