Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-14, 18:54   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Også er det legen som sykemelder pasientene.

En påstand med omtrent like stor sannhetsgehalt som "Joden er flat." Det finnes vel knapt noen mennesker i Norge som virkelig tror på den der?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

1)Eg er stor fan av Trine Eilertsen og einig i det meste ho skriv i kronikken sin, men eg kan tenke meg at tittelen "Flinke piker blir syke. Dyktige damer lærer seg å prioritere" svir skikkelig for dei kvinnene som les dette og er sjukemeldte etter å ha gått på ein skikkelig smell.

2)No har eg aldri vore sjukemeldt på grunn av utbrentheit eller lignande, men eg er nok dessverre den typen som hadde tenkt sånn om eg hadde vore sjukemeldt og lest denne tittelen.
Men foreløbig klamrar eg meg til at eg er dyktig dame. Så får vi sjå om eg kanskje eigentlig berre er flink pike.

1. Og så da? Jeg er i alle fall luta lei av å høre om alle som blir sykmeldte fordi de er så fryktelig flinke i jobben sin og så utrolig omsorgsfulle mødre og hustruer at de må gå hjemme i månedsvis for å ta seg inn igjen etter strevet mens samfunnet betaler for friperioden deres. Helt greit for meg om utsagnet svir.

2. Og der er vi ved en del av kjernen til problemet, tror jeg. Du er forholdsvis ung og frisk går jeg ut fra, men likevel "klamrer du deg til håpet" om at du ikke skal få en "sykdom" som er ganske så sjelden i verdenssammenheng, men som av en eller annen mystisk grunn nesten bare rammer kvinner i den vestlige verden, primært i Norge. Tror du menn går og krysser fingrene for å ikke bli utrente? For dem er utbrenthet et ikke-tema, mens for damer kan det virke som om det noe som man nesten må ha griseflaks eller være et übermensch for å ikke bli rammet av. Jeg tror det kan bli en selvoppfyllende profeti når det er så mye snakk om dette blant kvinner, det være seg i lunsjen på jobben, på veninnetreff eller på sosiale medier. Man hører jo ikke annet enn "ta vare på deg selv" hvor man enn snur seg. :lei:

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Dette var jo veldig dramatisk.

Min kjepphest er at folk må begynne å ta ansvar for seg selv. Jeg er litt lei den der:"Legen sykmeldte meg!" Les; jeg har intet ansvar, noe jeg skulle sagt.

Jepp. Det er helt åpenbart at man har bestemt seg for en friperiode når man først går til legen og gråter. Jeg blir irritert på folk som påstår noe annet.

Og så må man ta ansvar på andre måter også:
Skift jobb når den ikke gir deg noe lenger. Når sjefen er en dust og pasientene/papirene/elevene/bussbillettene truer med å kvele deg. Ikke bli der og skyld på andre når du en dag ikke orker mer. Gå ned i stilling for en periode om du må-ta regningen selv, ikke la samfunnet betale for at du skal hente deg inn igjen.
Skift mann/kone hvis han/hun er en egoistisk dritt som lar deg ta alt ansvar for hus og hjem når dere begge jobber fulltid. Joda, det kan godt hende du er glad i ham/henne. Spørsmålet er om han er glad i deg når han gir blaffen i å ta sin del av ansvaret.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:51.