Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)
Men det er noen motsetninger her jeg ikke helt forstår ....
Jeg vet jo også at det er mange foreldre som rett og slett ikke bryr seg. Men den type foreldre, eller profilen på denne gruppen foreldre som Brekke snakker om er jo de samme "curlingforeldrene" som sitter å snakker om brudd på menneskerettigheter på foreldremøter hvis hvis poden blir pålagt å være med i vennegrupper, eller blir fratatt sin iPhone i undervisningen, ikke får tilrettelagt undervisning and what have you not. Det er foreldre som bruker veldig mye tid og ressurser på å tilrettelegge for barna sine. Mange går jo helt opp i barna sine og nærmest gjør det til en livsstil. De ser jo klin gale ut der de står og roper og skriker på sidelinjen på fotballkamper osv.
Så denne likegyldigheten når de blir større? Jeg skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen. Selvfølgelig går det ikke an å generalisere her men hvis dette gjelder en så stor gruppe så er det jo påfallende mange.
Er det troen og viten på at det går bra når barna er sammen med "likesinnede" og gode venner? Ofte holder de seg sammen og i disse boligområdene fremfor å reise ned til "farlige" sentrum der langt verre ting kan skje?
Forøvrig la Manglerud Politistasjon ut melding på Facebook på lørdag kveld med et svarte bilde og beskrivende tekst på hva de ser på disse hjemme-alene festene i helgene. Det var ikke passende for publikasjon. Jeg tror de la den ut lørdag kveld som et lite hint til foreldre i øst om å ikke tro at dette kun skjer på vestkanten. Men det er jo store villaområder på begge sider av byen.
Dette får meg til å lure på hva vi som bor her i sentrum i bygårder og blokker har i vente når barna våre blir ungdommer. De kan jo ikke ha fester hjemme ...