Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)
Eneste jeg ser som nytt i den saken er de sosiale mediene, da fra midten av 80- tallet og frem til i dag.
Jeg gikk på en av de skolene som er nevnt i artikkelen, der kom det biler i storefri hver eneste dag med hasj, etter storefri var det en håndfull som var relativt steine, vi hadde faste som kjøpte alkohol til de som ønsket i helgene, sprit eller øl. Sex hadde de første i 5 klasse, mange begynte å røyke i 11 - 12 års alderen. Noen forsøkte å bli selvforsynt med hasj, ved å plante hasjplanter i skolehagen (hvilket selvfølgelig var et misslykket eksperiment). Noen har det blitt "folk" av - andre ikke.
Jungeltelegrafen var veldig effektiv, også på den tiden, det gikk litt langsommere, men man hadde oversikt over hvem som var drita, hvem som var stein og hvem som hadde sex med hvem - og ikke minst, hvem hadde foreldre som skulle på hytta i helgen. Forskjellen var at vi møttes i parken på gressplenen og delte informasjon, vi satt ikke på hvert vårt rom og la det ut på www.
Foreldrene snakket ikke mer sammen da enn nå - begge foreldrene var i jobb - mange som vokste opp på den tiden bodde i skilsmisse-hus (vi var flere med skilsmisseforeldre, enn gifte).
Klok av "skade" vet jeg å mingle med foreldrene til mine barns venner, jeg har bedre kontakt med disse i dag, enn mine foreldre hadde med mine venners foresatte.
Det er også enklere nå - vi er venner på facebook, vi sender sms og telefonen er aldri langt unna. Jeg tør påstå at jeg vet mer om disse foreldrene pga sosiale medier, fremfor hva mine foreldre visste om deres medforesatte.