|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Penistegning til førsteklassinger i lekseMen det tyder altså igjen på at skolen bare forsyner seg av bilder på nettet. Kan de gjøre det?
|
|
|
#63 |
|
intro
|
Sv: Penistegning til førsteklassinger i lekse
Her taler jo bildene sitt tydelige språk.
|
|
|
|
#64 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Ja, absolutt, jeg bryter åndsverkloven hele tiden. Men aldri i jobbsammenheng.
|
|
|
#65 |
|
kamerat
|
Joa, men jeg mener det bør stilles strengere krav til skolene, som jo skal være rollemodeller for den oppvoksende slekta og antagelig også lære ungene ett og annet om åndsverk og opphavsrett?
|
|
|
#66 |
|
Eklektisk
|
Jada, absolutt. Jeg syns ikke avatarene kan sammenlignes med dette. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det kommer an på hva som står om rettigheter på bildet. Man kan bruke avansert søk på bildegoogling og sortere ut fra rettigheter. Da kan man få opp bilder som fritt kan brukes, brukes, men ikke kommersielt osv. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Eklektisk
|
Ah, det visste jeg ikke. Er det noe man "ordner" når man laster et bilde opp på nettet, slik at en viser folk at det er lov å bruke det? |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Penistegning til førsteklassinger i lekseJeg måtte le litt da jeg så dette på adressa i formiddag. Ikke av bildet og det at barna hadde fått det, men av at det tydeligvis er mulig å lese det bildet uten å se hva som er på bildet.
|
|
|
#70 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg tror omtrent alle gjør det. Jeg tror ikke du finner en eneste yrkesgruppe som ikke tar bilder fra nett hvis det er noe de trenger.
|
|
|
#71 |
|
|
Jeg er usikker på hvordan man gjør det når man laster egne bilder opp, men jeg ser at om jeg bildegoogler meg selv så er ingen av bildene tillatt å bruke helt fritt. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
kamerat
|
Klart, men å drille skolene (og andre offentlige institusjoner) i lovlig bildebruk er gjørbart og realistisk. Mot foreldrene finnes det ikke reelle sanksjonsmuligheter.
|
|
|
#73 |
|
Yes, we can!!
|
Ok, jeg må tilstå at jeg ikke oppfattet denne tolkningen før nå.
|
|
|
#74 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det kan de. Dette er regulert i Kopinor-avtalen.
Skolene har faktisk friere kopieringsrettigheter til bruk i undervisningssammenheng enn andre. Heldigvis. Ellers ville tilgangen til lovlig undervisningsmateriale blitt ganske begrenset. Men de skal selvsagt lære elevene om opphavsrett og bildebruk, det er definert i kompetansemålene i læreplanen. Dog ikke i så utstrakt grad på 1. trinn.
2006 og 2009 Sist redigert av Zulu : 15-10-14 kl 14:53. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Penistegning til førsteklassinger i lekseGuava: Kan du gi meg en teskjeforklaring på den måten å bildegoogle på?
|
|
|
#76 |
|
|
Jeg er ikke dyktig på å forklare men skal prøve. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Jeg vet at de har større rettigheter enn kommersielle bedrifter, men det kan da ikke være uhindret? De kan da ikke f.eks. ta reklamebildet jeg har betalt hundretusener for å utvikle og bare benytte det?
|
|
|
#79 |
|
Fortynnet
|
Sv: Penistegning til førsteklassinger i lekseRene Øygard-verdensbildet i rektors uttalelse her: "Lærerne er glade for å ha blitt gjort oppmerksomme på dette. Nå har de funnet en ny tegning til i morgen. Når de kikker nærmere på tegningen ser de at folk kan tenke sånn på det. De har sett et epletre, en gutt og en elefant." |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Penistegning til førsteklassinger i lekseSkoler kan kopiere og skanne trykt materiale (inntil 15/25 %, avhengig av type), og lagre digitalt materiale til seinere bruk. Å bruke bilder uten rettigheter utenfor kontekst er ikke innafor, og det skal uansett oppgis kilde. Det gjøres jo likevel, mange kunne nok ha godt av å lære hvor de kan finne bilder som kan brukes lovlig.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|