Sv: Tør vi bry oss?
Kupper jeg tråden dersom jeg stiller et spørsmål her?
For en time siden kom en i vår nærmeste omkrets over til oss og ba om hjelp. Han har et barn med en kvinne som bor i en annen by og han har barnet noen uker hvert år. I dag hadde barnet skypet med sin far, men uten å klare å snakke på grunn av heftig gråt. Ungen viste frem stygge merker på armene og en stor kul i panna, sår påført av mor. Han kunne fortelle at ungen også tidligere har ringt i lignende tilstand, men uten at noe kom frem annet enn at mora ofte etterlater barnet alene i leiligheten og at det ofte forekommer at ungen ikke får mat og går sulten.
Mannen snakker ikke veldig godt norsk, så mannen min ringte politiet og forklarte saken og de skulle undersøke det. Han har jo selvsagt mest lyst til å kaste seg i bilen og kjøre de mange milene for å hente ungen, men mannen min frarådet det for å unngå at han blir tiltalt for kidnapping.
Hva kommer til å skje nå? Hvilke rutiner er det i slike saker? Blir barnevernet automatisk koblet inn? Vil vår bekjente få full omsorgsrett til barnet nå? Barnet er under tolv år og kan ikke velge selv. Vi sitter bare og venter på at noen skal ringe og oppdatere og det er helt grusomt å bare sitte her uten å være i stand til å gjøre noe.
Håper noen kan fortelle litt om hva vi kan vente oss.
|