Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barndomsretter du ikke lenger spiser

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-14, 11:13   #241
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser

Lungemos var den middagen jeg fryktet mest som liten, vi hadde det heldigvis aldri hjemme. Og jeg har aldri smakt det heller, utseendet holder lenge.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-14, 12:08   #242
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen minner om hva jeg spiste som liten, bortsett fra at jeg alltid hadde servelat på matpakka, det var det eneste vi hadde av pålegg bortsett fra hvitost. Men jeg husker at mormor lagde veldig god mat. Flesk og duppe er en ting jeg faktisk savner, men bare mormor sin.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 00:57   #243
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Grillet karrikylling med karrisaus og ris. Elsket det som liten, kan ikke tenke meg å spise det frivillig nå.

Smørgrøt. Kjempegodt, men nå foretrekker jeg rømmegrøt.

Grønnkålstuing, husker med gru alle åmene jeg renset ut av kålen :grøss:

Bestemors byggrynsuppe, med hel kanelstang. Den savner jeg!! Og bestemors stomp (brød).

Klippfisk, likte det aldri noe særlig.

Og for ikke å glemme spekesild i løkmelk, med rødbeter og varme poteter.

Blodpannekaker har jeg ikke lagd/spist siden barndommen, får man tak i blod nåtildags? Evt hvor?

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 09:57   #244
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jo! Jeg lager for lite stuinger, men synes generelt det er litt mye jobb til å være tilbehør.

Det som er så enkelt! Er en sikker måte å få Malin til å spise mer grønnsaker på, være seg kål eller gulrot. (ELler gjerne en blanding!)

Kok i vann, hell av vann og ha i et par klatter smør og et par ss hvetemel. Fres et lite minutt, og ha over melk til det neeeesten dekker. Kok til det tykner, smak med salt og pepper, og server. Selve "stuingen" tar bare et par minutter, og krever ikke en egen gryte.

Kålstuing er magisk til kjøttkaker.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 11:20   #245
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Det som er så enkelt! Er en sikker måte å få Malin til å spise mer grønnsaker på, være seg kål eller gulrot. (ELler gjerne en blanding!)

Kok i vann, hell av vann og ha i et par klatter smør og et par ss hvetemel. Fres et lite minutt, og ha over melk til det neeeesten dekker. Kok til det tykner, smak med salt og pepper, og server. Selve "stuingen" tar bare et par minutter, og krever ikke en egen gryte.

Kålstuing er magisk til kjøttkaker.

Åh, nam. Det blir ikke klumper av melet å helle det over sånn altså?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 11:26   #246
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, alle grønnsakene fungerer som "visp" på en måte. Har i hvertfall aldri opplevd klumper når jeg har laget det sånn. Det er ganske lite mel i forhold til grønnsaker, så det fordeles ganske bra.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 11:32   #247
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Nei, alle grønnsakene fungerer som "visp" på en måte. Har i hvertfall aldri opplevd klumper når jeg har laget det sånn. Det er ganske lite mel i forhold til grønnsaker, så det fordeles ganske bra.

Da skal jeg prøve det, takk for tips! Det er jo noe av det beste som finnes.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 11:32   #248
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Blir enda bedre om du bruker kokevannet til stuingen.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 16:13   #249
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er så mye som utgår pga religion, at jeg vet ikke helt hva som er igjen som ikke er religiøst betinget at jeg ikke spiser lenger hehehe...

Gammel 16-11-14, 19:25   #250
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Blodpannekaker var jeg veldig glad i som liten, men har aldri prøvd å lage selv.
Lungemos var fast innslag i kosten ett par ganger i mnd. Det er helt uaktuelt å lage nå som jeg vet hva det inneholder. Jeg sliter veldig med å spise innmat.
Kålstuing og gulrotstuing hadde jeg egentlig bare glemt. Kanskje verdt ett forsøk.
Stekt sild var noe av det beste jeg visste når jeg var barn, men nå er jo ikke steiksild å få tak i her jeg bor, så da utgår det av seg selv.
Kleppmelk er en barndomsfavoritt som jeg hadde med meg lenge etter at jeg flyttet hjemmefra, men som har blitt borte på veien. Det tror jeg jammen jeg skal lage til meg og minsten når vi er hjemme alene i helgen.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 18:22   #251
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva i all verden er blodpannekaker?

Gammel 17-11-14, 18:25   #252
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Hva i all verden er blodpannekaker?

Pannekaker med blod i røren.

Gammel 17-11-14, 18:28   #253
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Pannekaker med blod i røren.

Det høres mildt sagt spesielt ut ...

Gammel 17-11-14, 18:32   #254
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig godt!

Gammel 17-11-14, 18:38   #255
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blodpannekaker er godt, ja. Men det er veldig mange år siden jeg har spist det.

Gammel 17-11-14, 21:41   #256
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I teorien er jeg veldig for blodmat. Sunt, kjempebra mot jernmangel som virker som den reneste folkesykdommen, og god ressursutnyttelse. I praksis så er jeg ikke helt der...

Gammel 17-11-14, 21:44   #257
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Blodpannekaker er deilig. Jeg brukte spise det med smør og sirup på.
Mamma lagde det til ungene her en gang, og kalte det sabeltannpannekaker. De snakker fortsatt om hvor gode de svarte pannekakene var.

06, 07, og 12.
Gammel 17-11-14, 21:49   #258
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Skulle ønske noen kunne lage det til meg. Hvor kjøper man blod?

Gammel 17-11-14, 22:08   #259
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Blod finner du i frysedisken på overraskende mange butikker egentlig. Her har jeg sett det både på Rimi og ICA.

06, 07, og 12.
Gammel 17-11-14, 22:13   #260
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Det må sjekkes ut! Regner med ungene blir yre av glede.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.