Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?
Jeg synes det å snakke om tro og å møte kritiske spørsmål er veldig flott. Tro er en viktig del av livet.
Det jeg synes kan være utfordrende er å møte kritikk som implisitt fremstiller troende som dumme/mindre intelligente/uopplyste. Da opplever jeg at det går på person og på ens verd som samtalepartner/meddebattant.
Jeg ser ikke at det har skjedd i denne tråden, men det er noe jeg har opplevd tidligere og som gjør at jeg er reservert med tanke på hvordan og når jeg velger å svare.
Jeg synes også det er et greit utganspunkt i møte med tro/ideologi/livssyn å ikke være fastlåst i utgangspunktet.
Når man møter en muslim er det for eksempel viktig å la denne muslimens gudsforhold komme til uttrykk fremfor å lytte til muslimen med filtre av fordommer og generaliseringer man har gjort seg opp av muslimer som gruppe. Det samme gjelder i møte med mennesker av alle livssyn.
Her til lands er det for eksempel mange som tar for gitt at ateister er humanister. Hvem har vedtatt det? Humanister kan være religiøse og man trenger ikke være humanist for å være ateist. Om man har for mange slike forutinntatte meninger i møte med mennesker som skal fortelle om sin tro eller livssyn er det vanskelig å få en god dialog.
|