Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktråden med en post for hver bruker - 2015

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-15, 13:05   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktråden med en post for hver bruker - 2015

Jeg er med! Og bare i denne tråden. Den lange tråden boikottes av meg siden den gjør underforumet så elendig å søke i. I år har jeg ikke noe annet mål enn å håpe på det beste og se hva som skjer.

Januar:
1. Amy Tan - Forundringens dal
Nydelig roman om blant annet kurtisanehusene i Shanghai rundt århundreskiftet.
2. Cecilie Enger - Mors gaver
Denne likte jeg veldig godt. Vart, upretensiøst og fint om alzheimer og samtidig en slektshistorie skrevet rundt temaet gaver som er gitt og fått gjennom 40 år.
3. Gaute Heivoll - De fem årstidene
En bok basert på familiefilmer fra forfatterens bestefars siste leveår. Fine skildringer og for nostalgikere som meg passer den fint.
4. Joyce Carol Oates - Niagara
En dysfunksjonell roman om dysfunksjonelle mennesker. Springende, overraskende og gåtefull. Og veldig godt gjennomført. Jeg likte den godt.
5. Richard Yates - Revolutionary Road
Fantastisk klassiker som er så tidstypisk og samtidig så inderlig tidløs. Så vondt og så fint.

Februar:
6. Frode Grytten - Saganatt
Samfunnet får på pukkelen gjennom tre tiår. Denne har fått blandede og en del dårlige skussmål rundt forbi, men jeg syns den var riktig fornøyelig. Og digget språket. Springflobukser.
7. Tore Renberg - Angrep fra alle kanter
Mer om den fargerike Hillevågsgjengen. Litt for hardbarka til at den blir fulltreffer hos meg, men han treffer definitivt med persongalleriet og det må være det som, etter mitt syn, er poenget med boken. Han leker litt med sjangere syns jeg, og det fungerer.
8. Bente Bratt - Så begynte livet
9. Bente Bratt - Lykken mellom to
Trøstelesing fordi jeg var syk.

Mars:
9. Bente Bratt - Hallo B212
Fortsatt syk

April:
10. Sofi Oksanen - Da duene forsvant
Dystert om svarte år i Estland under hhv. nazi-Tyskland og Sovjetunionen og forskjellige måter å håndtere fremmed okkupasjon, undertrykkelse og et totalitært samfunn på.

Juni:
11. John Williams - Stoner
Historien om et liv.

Juli:
12. Vigdis Hjort - Leve Posthornet
Overraskende vittig og velskrevet om kampen mot EUs tredje postdirektiv.
13. Corina Boman - Sommerfugløya
Njæ, mysterier fra fortiden som nøstes opp i nåtiden. Har lest dem bedre.
14. Kate Atkinson - Liv etter liv
Utrolig spennende skrevet og god historie(r). Likte den godt.

Oktober:
15. Siri Hustvedt - Når jeg ser deg (The Sorrows of an American)
Brukte lang tid på denne da den krever full oppmerksomhet. God, innsiktsfull bok om menneskenes indre liv, samt historisk bakteppe om det harde livet til på den amerikanske prærien for annengenerasjons norske innvandrere.
16. Anne Holt - Offline
Typisk Anne Holt med litt flaut, oppkonstruert språk og et plott som er både forutsigbart og litt mindre innsiktsfullt enn hun prøver på. Jeg ble fristet i håp om å finne igjen litt av Hanne Wilhelmsen/BillyT-spenningen fra de aller første bøkene, men det svarte ikke helt til forventningene.
17. Annik Saxegaard - Pike i sølvgrå bil
18. Sofi Oksanen - Utrensking
Mørk roman befestet i Estland gjennom tre generasjoner fra rett før 2. verdenskrig og til nå. Om et hardt prøvet samfunn fortalt gjennom historiene til kvinner som utsettes for overgrep av hhv. russiske soldater under etableringen av Sovjetunionen og av russisk mafia når de nye tidene tillater kontakt med vesten. Veldig vond roman å lese, for man vet jo at dette er høyst aktuelt.
19. Annik Saxegaard - Med to tomme hender
20. Maeve Binchy - Glassjøen
En forrykende røverroman med et rikt persongalleri, innblikk i småborgerlige irske 50-tallsmiljøer, sterke kvinner, selvutslettende kjærlighet og bunnløs sorg. Riktig underholdende.
21. Annik Saxegaard - 125 kr måneden
22. Bente Bratt(Annik Saxegaard) - Søster Lise

Desember:
23. Jan-Philip Sendker - kunsten å høre hjerteslag

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 04-01-16 kl 08:15.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41.