|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å starte et svar med "jeg tenker at ...."God kommunikasjon bør være tydlig og klar. Jeg mener derfor at det er viktig å ikke tenke (synse) for mye men heller være klar og tydlig på hva man står for og faktisk mener.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Å starte et svar med "jeg tenker at ...."
Men det betyr jo ikke det samme. Når jeg tenker noe, mener jeg det ikke så bestemt som når jeg har en klar mening. Jeg tenker det, bare, at slik kan det være. Å mene tilsvarer ikke det jeg vil formidle ved å si/skrive at jeg tenker, og har ingenting med tydelighet å gjøre. At man generelt bør være tydeligere og synse mindre er nå så, men jeg forstår ikke hva det har å gjøre med uttrykket "jeg tenker" å gjøre. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
anglofil
Men hvis du er invitert til Dagsnytt atten for å forsvare din mening i en konkret sak basert på kronikker eller uttalelser. Så sitter du der og forsvarer ditt standpunkt utelukkende med "jeg tenker at .... "? Er ikke det veldig vagt? Det er jo forskjell på å tenke noe kontra å mene noe?
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Ja, men som jeg skrev over så mener jeg at det da er snakk om feil bruk av uttrykket, og ikke at det som regel blir feil å si at man tenker fremfor mener. Jeg er altså uenig i at "jeg tenker" er utydelig, men helt enig i at det høres ut som om det ble feil brukt i det programmet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
anglofil
Sv: Å starte et svar med "jeg tenker at ...."Jeg får det ikke opp men Språkrådet svarer på nettopp dette på Facebook. Så hvis noen er flinke til å søke på FB ....
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Denne fra 2011 du tenker på? https://www.facebook.com/Sprakradet....95780207176389
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|