Sv: Terror og frykten for represalier
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Nettopp. Og kronikker som problematiserer hijab finner man flere av. Enda et eksempel på at islam diskuteres og kritiseres.
Hijab har ikke noe med islam å gjøre sånn egentlig, du kan ikke bruke det som bevis på at det foreligger trygg trykkefrihet på grunn av det så lenge man vet at feks Sataniske vers ikke hadde blitt publisert i dag.
Lisa sitt innlegg var veldig bra, og vi bør faktisk ta inn over oss at det foreligger ikke reell ytringsfrihet når det gjelder kritikk av islam i dag. Det er kjempealvorlig.
En annen paralell (jeg synes det er sammenlignbart): For jødene er Israel hellig og de føler seg dypt krenker og hetset når man kritiserer Israels handlinger. Skal man dermed slutte med det? Selvfølgelig ikke. De må pent tåle det. De skal ikke tåle hets mot dem som folkegruppe, men de må tåle kritikk mot Israel, selv om de opplever det dypt krenkende og skremmende.
Norskpakistanere skal heller ikke hetses som gruppe, men de bør tåle at man kritiserer islam. (Og grunnen til at jeg nevner norskpakistanere er at jeg opplever dem som expatgruppe atskillig mer reaksjonær (tilsvarende norskamerikanere) enn Feks ikkekurdiske irakere og bosniere.