Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spiser du med åpen munn? Slurper du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Smatter og/eller slurper du?
Ja, jeg både smatter og slurper. 1 0,80%
Jeg gjør en av delene. 6 4,80%
Jeg har smattet, slurpet eller begge deler, men lover å slutte. 4 3,20%
Nei, hjelpes. Neineineinei. 114 91,20%
Deltakere: 125. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-15, 19:59   #1
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser du med åpen munn? Slurper du?

Herrgud, nei.
Jeg har veldig høye krav til bordskikk, både for meg selv og de rundt meg.
Da jentene mine hadde fritidsaktivitet som fordret fellesspising bedrev jeg bordskikkurs, og har således opplært hundrevis av unger til å
-ikke forsyne seg med mer enn man spiser
-bare ut matstellet etter seg
-spise med munnen lukket
-ikke slurpe
-ikke slafse
-legge bestikket klokken 18 på tallerknen når man er ferdig
-ikke gi høylydt uttrykk for at man ikke liker maten
-ikke berøre tennene med bestikket slik at det høres
-ikke rape (dette er vel det aller, aller viktigste)
-ikke bruke tannpirker ved bordet
-konversere hyggelig med både sidemenn og de som sitter over bordet
-og sikkert mye mer.

Gammel 30-01-15, 20:15   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Da jentene mine hadde fritidsaktivitet som fordret fellesspising bedrev jeg bordskikkurs, og har således opplært hundrevis av unger til å
[...]
-legge bestikket klokken 18 på tallerknen når man er ferdig

Vel kan vi finne på å snakke med mat i munn, men NÅ gikk du over en grense her. Det skal IKKE ligge kl. 18. (Hva i alle dager betyr egentlig det? Kl. 18, og ikke kl. 6?)

Min manerer-læremester fra borgerskapet har lært meg at bestikket skal ligge et sted mellom 4- og 5-tallet når man er ferdig med å spise. Jeg har forstått det slik at man i enkelte miljøer lar bestikke ligge som en opp-ned V mellom kl. 4 og 6, men jeg lurer på at det er ganske radikalt.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 13:22   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Vel kan vi finne på å snakke med mat i munn, men NÅ gikk du over en grense her. Det skal IKKE ligge kl. 18. (Hva i alle dager betyr egentlig det? Kl. 18, og ikke kl. 6?)

Min manerer-læremester fra borgerskapet har lært meg at bestikket skal ligge et sted mellom 4- og 5-tallet når man er ferdig med å spise. Jeg har forstått det slik at man i enkelte miljøer lar bestikke ligge som en opp-ned V mellom kl. 4 og 6, men jeg lurer på at det er ganske radikalt.

Man legger fra seg bestikket som omvendt v når man ikke er forsynt. Når man er forsynt (og i min familie ble pappa helt ilsk når vi sa "jeg er mett" og freste "din metthetsgRad eR ikke av almenn inteResse, du kan si du eR foRsynt" ) så legger man bestikket samlet nede kl halv fem.

Gammel 31-01-15, 13:29   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og som svar på HI:
Nei, det håper jeg da virkeig at jeg ikke gjør.
Min sønn spiser med åpen munn og jeg jobber med det, og jeg blir hakke gal. Det hjelper lite at lillesøster på fire spiser svært pent med kniv og gaffel, rett i ryggen og uten søle og ser på meg med "se på'n! Åtte år og smatter!"-himling.
Heldigvis oppfører han seg bedre når vi er ute og spiser. Så han kan det, han gidder ikke til vanlig. Aargh.

Mannen min slafser med lukket munn, jeg vet ikke helt hvordan han får det til, men han spiser veldig høylydt, selv om munnen er igjen. Og når jeg påpeker det så blir han helt whaat? :indignert: munnen er da igjen!

Men det er en del folk som tar så mye lydplass. De drikker glunk! Glunk! Glunk! Døra går igjen Dunk! Tramp! Tramp! For å hente kaffekoppen. Smell! Med dør når man går ut. Og jeg synes det er slitsomt å være i nærhetem av dem i lengre tid.

Gammel 31-01-15, 13:35   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Nei. Neineinei.

Men, min sønn på snart sju spiser med åpen munn og er dårlig på å bruke bestikk. Vi har fokus på det men det virker som om han ikke bryr seg så hardt gitt. Utrolig frustrerende. Og irriterende.

Gammel 31-01-15, 15:13   #6
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det er en del folk som tar så mye lydplass. De drikker glunk! Glunk! Glunk! Døra går igjen Dunk! Tramp! Tramp! For å hente kaffekoppen. Smell! Med dør når man går ut. Og jeg synes det er slitsomt å være i nærhetem av dem i lengre tid.

Jah.
Jeg var nylig på besøk hos foreldrene mine og holdt på å bli gal av alt bråket deres, når mamma holder på på kjøkkenet med inn og ut av skap, opp og ned med fjøler osv høres det ut som om hun er i fred med å rive ned huset.

Gammel 31-01-15, 16:05   #7
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jah.
Jeg var nylig på besøk hos foreldrene mine og holdt på å bli gal av alt bråket deres, når mamma holder på på kjøkkenet med inn og ut av skap, opp og ned med fjøler osv høres det ut som om hun er i fred med å rive ned huset.

Det er rart det der. Mamma sin matlaging høres ut som de siste fasene i en verdenskrig.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 20:09   #8
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Man legger fra seg bestikket som omvendt v når man ikke er forsynt. Når man er forsynt (...) så legger man bestikket samlet nede kl halv fem.

Nei. Har man tenkt å spise mer, så lar man kniv og gaffel ligge på hver sin side av kl. 6. Opp-ned V eller kl. 04.30 når man er ferdig.

Men med så motstridende informasjon må vi vel få på plass en ekspert her snart? Noen som kjenner en etikette-spesialist eventuelt er nær venn av Toppen Bech?

(og i min familie ble pappa helt ilsk når vi sa "jeg er mett" og freste "din metthetsgRad eR ikke av almenn inteResse, du kan si du eR foRsynt" )

Herrrrlig.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.